Eurogreen International is nu druk met het leveren van verpakte boomkwekerijproducten aan Engelse en Italiaanse retailers. Het bedrijf heeft het geluk dat alle leveringen in Engeland zijn voordat de Brexit een feit is, aldus mededirecteur Sander Thijssen.
Eurogreen heeft wel ervaring met import en export buiten de EU; het kost sowieso meer papierwerk dan bij handel binnen de EU. Maar de situatie na de Brexit is nog altijd ongewis. Voor klanten in het Verenigd Koninkrijk zal de import duurder worden, meent Sander Thijssen, die samen met zijn broers de leiding heeft over het bedrijf in Tegelen. „Misschien komt er nog wel een goede handelsdeal tussen de EU en het VK. Maar je weet het niet.”
Voorbereiden op een tamelijk onbekende situatie na de Brexit is moeilijk. „Maar ons geluk is dat nagenoeg al onze planten voor april wel in Engeland is geleverd”, zegt Thijssen. „Daarna hebben we nog bijna een jaar de tijd om ons aan te passen aan de nieuwe situatie.”
Door de Brexit is het koersverloop wel een groter risico voor de handel dan dat het altijd al is geweest, maar Thijssen relativeert het risico voor Eurogreen. Ongeveer 20% van de bedrijfsomzet wordt in Engeland behaald. Daarvan gaat 10% via andere exporteurs in Nederland. „Dat gaat in euro’s. De 10% die we zelf doen, gaat in ponden weg en wordt in ponden betaald”, aldus Thijssen. „Het pond is nu 3-4% in waarde gedaald; dat is nog enigszins te hebben. Maar wat doet de koers in maart en april, of al na de Britse stemming in januari?”
De handel na de Brexit zal dus nog spannend zijn. „Voor ons gaat het dan maar om 20%, maar er zijn bedrijven die 80-90% van hun omzet in het VK halen. Voor die bedrijven is het nog spannender.” Spanning is er ook bij klanten in het VK. „Zij willen import natuurlijk makkelijk blijven binnenhalen.”
Behalve voor Engelse retailers is Eurogreen nu ook druk voor Italiaanse retailers. De klanten zijn met name discounters, en daarnaast bouw- en supermarkten. In week 6-7 beginnen de leveringen voor Frankrijk en Duitsland. Tot de klanten in die landen behoren ook postorderbedrijven. „Wij leveren onze producten bij postorderbedrijven enkel in bulk in kratten aan, zij leveren producten zelf en rechtstreeks aan consumenten.”
De e-commerce van postorderbedrijven neemt toe, dat merkt Thijssen in toenemende leveringen van Eurogreen. Bestellingen door consumenten verschuiven van catalogus naar online. „Het belang van een papieren catalogus neemt af. Jeugd koopt niet uit een catalogus, maar op internet.” De catalogus is echter nog niet helemaal weg te denken. „Traditionele consumenten blijven er nog uit kopen.”
Al met al loopt de verpakte handel goed, aldus Thijssen. „Ook in wat mindere jaren blijven consumenten impulsaankopen doen in discounters en andere winkels.” De prijsstelling van discounters is natuurlijk anders; producten zijn er vaak goedkoper. Eurogreen is ingesteld op die handel. „Het is goedkoop en massa, en het is werken met een kleine marge. De aantallen moeten het bij ons doen.”
Om die marge te behalen laat Eurogreen al jaren de bulk half verpakken op een bedrijf in Polen en een bedrijf in Bulgarije. Daar maken nu totaal circa 150 man kluitjes aan planten met blote wortel. In Tegelen is een man of 60 druk aan het werk, vooral met eindverpakkingen en leveringen. „De eindcontrole is altijd hier.”
Vroeger verpakte Eurogreen vooral rozen en fruitplanten. In de afgelopen jaren is het sortiment breder geworden; het omvat ook kuipplanten, fruitbomen en bladverliezende heesters. Fruitgerelateerde producten lopen het hardst. De meeste planten laten volgens Thijssen een omzetstijging zien. Alleen rozen niet. „De Europese productie van rozen is hard gedaald, maar de vraag van consumenten is nog harder gedaald. Zij zien rozen misschien als minder onderhoudsvriendelijk waardoor er minder interesse in is. Bessen en siergrassen bijvoorbeeld zijn gemakkelijker te onderhouden.”
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Waardevolle vakinformatie in de boomkwekerij en vaste planten
- Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar De Boomkwekerij
- Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke twee weken het tijdschrift De Boomkwekerij