Het verbod op het weggeven van plastic tasjes heeft tot een gedragsverandering onder consumenten geleid. Er gaan 71% minder plastic tasjes over de toonbank, nu ervoor moet worden betaald.
Dat meldt Retailnews op basis van een onderzoek van SAMR onder driehonderd winkeliers, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De meeste winkeliers staan achter het verbod, blijkt verder uit het onderzoek. Wel zijn foodretailers en markthandelaren nog relatief ontevreden over de maatregel. Die gaat vooral over twijfels over de effectiviteit van het beleid, de ontoereikendheid van papieren tassen en het ‘lagere service-gevoel’. Zo’n 30% van de ondervraagden biedt een papieren tas als alternatief. Dat doen ze vooral omdat ze het klantvriendelijker vinden dan geld vragen voor een plastic tas. Maar retailers als handelaren zetten wel vraagtekens bij de milieuvriendelijkheid van papier, stelt het onderzoeksbureau.
Winst voor het milieu
De resultaten laten zien dat het verbod werkt, stelt staatssecretaris Sharon Dijksma. ‘Dat is een grote winst voor het milieu.’ Het verbod op gratis plastic tasjes geldt sinds begin vorig jaar. Onlangs werd al duidelijk dat er nog geen retailers zijn beboet die de regel overtraden, maar dat er wel dertig bedrijven een waarschuwing hebben gehad.
Bron: Retailnews | Foto: Shutterstock