Het Duitse Stauden Köster print al zijn etiketten per order. Dat maakt een voorraad etiketten overbodig en biedt mogelijkheden voor cross-selling.
„Ik denk dat wij de enige vaste plantenkweker zijn die dit op deze manier doen”, zegt Philipp Köster vanaf de Royal FloraHolland Autumn Fair in Naaldwijk.
Het bedrijf heeft een eigen printer waarmee zij voor iedere order apart etiketten print. Alle etiketten zijn naar wens gepersonaliseerd met onder andere prijs, logo van de klant en een keuze uit 15 talen.
„Het voordeel is dat we geen etiketten meer op voorraad hebben. We hanteren ook geen minimum aantal per order; dus ook voor kleine orders printen we direct eigen etiketten”, zegt Koster.
Cross-selling mogelijk
Het bedrijf is vijf jaar geleden hiermee begonnen. „Het eerste jaar leverden we 30% van onze tuincentrumklanten onder private label. Inmiddels is dit 100%.” Een bijkomend voordeel van de gepersonaliseerde labels is dat dit cross-selling mogelijk maakt. „Op de achterkant van etiketten kan je bijvoorbeeld reclame maken voor grond of meststof dat bij het product past.”
Meer over de handelsstemming op de Royal FloraHolland Autumn Fair in De Boomkwekerij 20. Deze ligt 27 september bij abonnees op de mat.