De Belastingdienst is al geruime tijd op verschillende manieren gereorganiseerd. Er zijn kantoren opgeheven, veel ervaren mensen zijn vertrokken en ook de brancheteams zijn opgeheven. Teams met specifieke kennis van de agrarische sector – laat staan van de bomen- en plantenteelt of –handel – behoren tot het verleden. Onze gemiddelde cliënt zal van die ontwikkeling niet wakker liggen. Het is namelijk een ’ver van mijn bed-show’.
Echter, het gebrek aan branchespecialisten bij de Belastingdienst in combinatie met een nauwelijks actuele databank met specifieke informatie over de belastingplichtige, lijkt het aantal vragenbrieven van de Belastingdienst te laten toenemen. Als een vragenbrief op de mat valt, zijn er nogal wat ondernemers even van slag. Dat is niet altijd verwonderlijk vanwege de aard of de hoeveelheid vragen waarmee zij worden bestookt. Zulke brieven roepen soms twijfels op zo van ’heb ik iets misdaan?’ of ’welke kant zijn ze op aan het zoeken?’
Onlangs kreeg één van onze relaties bijna 10 vragen van de Belastingdienst over zijn rekeningcourant met de eigen besloten vennootschap. Zijn schuld aan de besloten vennootschap was plotseling wel erg opgelopen. Dat sprak immers uit de aangiftes. Er werd door de inspecteur met een hele stevige vragenbrief een duidelijke verklaring verlangd. Hij wilde weten waarom deze opnames zo ineens hadden plaatsgevonden. Daarbij moest bovenal een schriftelijke rekeningcourantovereenkomst met de eigen besloten vennootschap worden overlegd die was gebaseerd op zakelijke voorwaarden, waaronder een marktconforme rente. Ook was een van de vragen gericht op de zakelijke zekerheden die er aan de eigen bv verstrekt waren in verband met de fors opgelopen rekeningcourantstand. ’Is dat nou allemaal wel nodig’, was de vraag van mijn klant, ’want ik heb dat geld allemaal al teruggestort’.
Hij had één grote privébesteding per abuis vanaf de zakelijke rekening betaald in december. Hij had deze overboeking ’ontdekt’ in januari en toen meteen gecorrigeerd. Moest hij nu bij meneer de Belastinginspecteur daarvoor op het matje komen? Ik heb de betreffende inspecteur gebeld en die nam genoegen met mijn uitleg. Toch zou hij graag voor de toekomst een schriftelijke rekeningcourant-overeenkomst zien, want er moest toch wel correct zakelijk gehandeld worden…