Bij de verkoop van tuinplanten gaat er in de toekomst een splitsing ontstaan in tuincentra die zorgen voor beleving en verkooppunten die min of meer vanuit een magazijn werken. Dat zei Cor van Gelderen van Plantentuin Esveld uit Boskoop tijdens de tweede sessie van ‘Rond de groene tafel’ bij GrootGroenPlus.
Tijdens deze sessie werd gediscussieerd over hoe het tuincentrum van de toekomst er uit ziet. Van Gelderen benadrukte dat tuincentra voor meer beleving moeten zorgen dan nu gebeurt. „De beleving die tuincentra consumenten willen laten ervaren is een marketingconcept en geen werkelijke beleving; de authenticiteit ontbreekt. Tuincentra gaan de Nederlandse winkelcentra achterna: deze zijn in Dordrecht, Utrecht en Leiderdorp allemaal hetzelfde.”
Groene vingers
En over medewerkers met groene vingers zegt Van Gelderen: „Ik denk dat consumenten het waarderen als ze worden geadviseerd door een medewerker die de informatie niet uit een digitaal systeem haalt maar zelf ervaring heeft met planten.”
Aan de andere kant ziet Van Gelderen ook dat er consumenten zijn voor wie beleving minder belangrijk is. „Zij kopen net zo makkelijk via internet en de levering van deze planten kan prima vanuit een magazijn plaats vinden.”
Beleving versus digitalisering
Deelnemer aan de discussie was ook Sander Verhorik van Peak Retail. Hij bepleitte juist dat het door hen ontwikkelde systeem, waarbij tuincentrummedewerkers en consumenten op de vloer via een groot tablet informatie kunnen krijgen, de toekomst heeft. „Het is een goede manier om de kennis op de winkelvloer op peil te houden”, zei hij. Van een gebrek aan beleving door digitalisering wilde Verhorik niets weten. „Consumenten en tuincentrummedewerkers ervaren het systeem juist als extra service.”
Bekijk ook een toelichting van Cor van Gelderen in dit filmpje.