Het belang van onlineverkoop bij Nederlandse tuincentra groeit. Deze is gestegen van 5% in 2011 naar 11% over de eerste helft van 2014. Dat blijkt uit cijfers van GFK en Tuinbranche Nederland.
De onlineverkoop bij tuincentra is in de eerste helft van 2014 met 35% gestegen ten opzichte van de eerste zes maanden vorig jaar. De totale omzet bij tuincentra blijft echter gelijk of zelfs iets achter bij vorig jaar.
Volgens de cijfers van GFK bedroegen de bestedingen aan tuinartikelen in het eerste halfjaar van 2014 €1,1 miljard. Hiervan wordt €349 miljoen besteed bij tuincentra en €91 miljoen bij bouwmarkten.
85% groei sinds 2011
In de eerste zes maanden van 2014 werd door klanten voor €87 miljoen online besteld, tegen €65 miljoen in de eerste helft van 2013. Een stijging van 35%. Sinds 2011 is de online verkoop zelfs met 85% gegroeid.
Inmiddels wordt 11% van de aankopen in de tuinbranche online gedaan, tegenover 5% in 2011. Het gaat hierbij zowel om de groene als om de niet-groene artikelen waarbij de laatste groep online verreweg de belangrijkste omzetmaker is.
Bronnen: Tuinbranche Nederland, Garden Connect