’Tuincentra richten zich teveel op klanten die er al zijn’

„Bij veel mensen heerst een knagend onderbuik­gevoel over de toekomst. Daarom komt er plek voor bedrijven die daar iets aan doen”, zegt Jelmer van der Meulen, voorzitter van Tuinbranche Nederland.

Als het over verandering gaat ziet de strategisch adviseur sinds een jaar of zeven een enorme ontwikkeling in wat consumenten aanspreekt. „Tot 2014 ging het puur over een beleving toegankelijk maken voor veel mensen. Vanaf 2015 gaat het over bedrijven die maatschappelijk verbeterend werken. En nu in 2021, breekt duurzaamheid écht door. Bij consumenten heerst een knagend onderbuikgevoel dat de toekomst rood kleurt. Daarom komt er meer plek voor bedrijven die daar iets aan doen.”

Jelmer van der Meulen: „Nu in 2021, breekt duurzaamheid echt door.” (Foto: Erik Kottier)

Latente behoeft van consumenten activeren

Ook ziet hij dat bewustwording rondom groen nog veelal latent aanwezig is. De tuinbranche heeft de wind in de zeilen, maar ondernemers moeten juist die latente behoefte activeren. „Veel ondernemers zijn gericht op klanten die er al zijn, maar juist in de tuinbranche liggen nog zoveel kansen voor wat er nog niet is.”

Wat bedoelt Van der Meulen met kansen voor wat er nog niet is? En wat vindt hij van de rol van Greenpeace? En hoe kijkt hij in relatie tot duurzaamheid naar de blingbling van kerst die te zien is bij veel tuincentra?

Lees het volledige artikel in De Boomkwekerij editie 25. Heeft u een digitaal abonnement? Lees dan nu al het complete artikel en meer via mijnboomkwekerij.nl

Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties