’Tuincentra promoten vooral pesticiden’

Tuincentra promoten richting consumenten nog steeds vooral pesticiden, in plaats van milieuvriendelijke alternatieven. Dit ondanks de vorig jaar getekende Green Deal. Die conclusie trekt de Belgische ecologische vereniging Velt naar aanleiding van haar eigen mystery shopping onderzoek bij tuincentra.

In 2017 ondertekenden diverse partijen de Green Deal ’Verantwoord particulier gebruik van gewasbeschermingsmiddelen’. De ondertekenaars stelden zich als doel de particulier zo te sturen zodat hij eerst preventieve maatregelen neemt, dan mechanische of thermische technieken toepast en pas in laatste instantie pesticiden gebruikt.

Een jaar na ondertekening voerde Velt – op eigen initiatief – een mystery shopping onderzoek uit bij 25 tuincentra. Het resultaat noemt de ecologische vereniging ’ronduit bedroevend’. De meeste tuincentra promoten volgens de onderzoekers nog steeds vooral pesticiden.

Screening van tuincentra

De onderzoekers screenden de winkel op communicatiemateriaal. Ze inventariseerden het aanbod aan tuingereedschap en noteerden het aanbod aan herbiciden. Ze checkten de aanwezigheid van een gespecialiseerde medewerker. Vervolgens legden ze aan het winkelpersoneel hun onkruidprobleem voor en vroegen om advies, zowel curatief als preventief.

81% promoot herbicide

De antwoorden van het winkelpersoneel laten zich volgens de onderzoekers makkelijk samenvatten: in 81% van de winkels wordt meteen een herbicide aangeraden. In 38% van de winkels worden alternatieven voor herbiciden geadviseerd, terwijl volgens de Green Deal deze alternatieven als eerste geadviseerd moeten worden.

Barbara Cremers, campagneleider van 2020pesticidevrij, een initiatief van Velt reageert op de onderzoeksresultaten: „Het is jammer dat we vaststellen dat goede voornemens onvoldoende in de praktijk worden omgezet. Bijna altijd krijgt de klant ’spuiten’ te horen wanneer hij vraagt hoe onkruid aan te pakken. Daar is nog veel milieuwinst te maken. Velt roept alle partners van de Green Deal op om dringend werk te maken van hun engagement. Het opstellen van een Green Deal is stap één, nu is het tijd voor resultaten in de praktijk.”

De Tuinbranche, De Raad Nederlandse Detailhandel en de Nederlandse Stichting voor Fytopharmacie ondertekenen in 2017 samen met de toenmalig Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur Milieu en Minister Kamp van Economische Zaken een Green Deal over pesticiden die particulieren gebruiken in de eigen tuin of in en om het huis.

Velt is een vereniging voor ecologisch leven, koken en tuinieren. De ledenorganisatie telt momenteel 17.000 gezinnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties