Niet meer ’de tuin als huiskamer’ maar ’binnen als het nieuwe buiten’ is de belangrijkste groentrend. Dat zei trendforecaster Katie Dubow van Garden Media tijdens de conferentie ’Come and Grow’ die Spoga+Gafa 15 mei in Lissabon hield. Volgens Dubow behoren we allemaal tot de ’indoor generation’.
„90% van de mensen brengt gemiddeld 22 uur per dag binnen door, hetzij thuis, hetzij op school of kantoor. Kinderen brengen per dag een uur buiten door, dat is 50% minder dan hun ouders.” De cijfers spreken voor zich, maar hoe vertaal je dat in een groentrend?
„Indoors is het nieuwe outdoors”, orakelt de in New York woon- en werkachtige Dubow. „Mensen snappen dat planten gezond voor ze zijn, zuurstof toevoegen aan hun omgeving. Daarom halen mensen planten naar binnen en naar hun woonomgeving.”
Verticaal groen
Een voorbeeld is verticaal groen. Volgens Dubow is dit een grote trend, wat bijvoorbeeld terug te zien is in het trendreport van Pinterest voor 2019. Als zoekterm op Pinterest steeg deze trend met maar liefst 287%.
Dubow signaleert ook dat jongeren steeds meer verslingerd raken aan groen. Zo is er een trend die ’plant parents’ heet. In plaats van voor een huisdier zorgen millennials (geboren tussen 1980-1995) voor een plant, en geven hier ook geld aan uit. Generatie Z (geboren tussen 1995-2010) noemt Dubow ’golden hearts’; dit zijn de nieuwe milieuactivisten en klimaatspijbelaars. Planten vinden ze cool.
Zero waste
Een trend die al wat langer gaande is maar aan betekenis wint is die van ’zero waste’, upcycling. Steeds meer mensen, met name in de steden, maken bijvoorbeeld hun eigen compost van keuken- en tuinafval. Ook zelf voedsel verbouwen hoort hierbij. ’Root to stem’ noemt Dubow deze trend, wat zoiets betekent als ’van wortel tot stengel’.
Volgens Dubow is de toekomst voor tuinieren en alles wat met groen te maken heeft positief. „Tuinieren verbindt ons met Moeder Aarde. Volgens 83% van Amerikaanse landschapsarchitecten is duurzaam ontwerp met inheemse planten de belangrijkste trend van het moment. Daarnaast zien we dat jongeren steeds meer uitgeven aan tuinartikelen. Deze groep vertegenwoordigt 29% van Amerikaanse huishoudens.” Hoewel in Europa de bestedingen iets zijn gedaald afgelopen jaar, ziet Dubow daar dezelfde positieve trend voor tuinieren.
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Waardevolle vakinformatie in de boomkwekerij en vaste planten
- Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar De Boomkwekerij
- Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke twee weken het tijdschrift De Boomkwekerij