Tarieven Royal FloraHolland pijnigen Plantion

De veilingtarieven, die Royal FloraHolland sinds begin van dit jaar hanteert, zet de bemiddeling van Plantion onder druk. De omzet in 2018 duikt daardoor onder de €100 miljoen. De klok bleef op niveau. „Daar zijn we content mee. De klok is nog steeds een belangrijke factor”, aldus  algemeen directeur Peter Bakker op de alv gisteravond in Ede.

De inkomsten die Plantion uit bemiddeling haalde daalt dit jaar met 4,3% tot €48,9 miljoen. Directeur Peter Bakker vertelde gisteravond dat dit komt doordat Royal FloraHolland sinds 1 januari 2018 aangescherpte bemiddelingstarieven hanteert. „Grote partijen zetten ons onder druk om lagere tarieven te hanteren. Soms gaat het om een tiende procent. Wij gaan daar niet in mee. Wij zijn service gericht. Willen partijen daar niet voor betalen dan nemen wij afscheid van hen.”

Dat de inkomsten door bemiddeling dit jaar lager uitvallen was eigenlijk al na vijf maanden duidelijk. Toen was er een achterstand van 5,2%. De inkomsten via de klok lagen op 1 juni nog 1,3% voor op 2017. Uiteindelijk eindigen de klokinkomsten gelijk aan die van vorig jaar. De lange hete zomer had effect op de prijsvorming, schetste voorzitter Jos Kersten. Mogelijk heeft de beperkte daling van de klokinkomsten in de afgelopen maanden ook te maken met de nieuwe tarieven van RFH. De kloktarieven (voor kwekers en kopers) zijn in tegenstelling tot de tarieven voor bemiddeling bij deze veiling gestegen.

De inkomsten via bemiddeling komen uit op €48 miljoen en de  klok scoort €47,5 miljoen. Het Groencentrum zet 1,7 miljoen om. De veiling had daar meer van verwacht, omdat door het warme weer veel planten stuk gingen. Er was echter een tekort aan productie. De vraag was groter dan het aanbod, stelde Bakker. Nieuwe kanalen als Plantion Digitale Marktplaats (PDM) leveren €1.05 miljoen  (+3,4%) op. Plantion liep hier afgelopen jaar tegen de nodige punten en komma’s op.

In totaal zet planten dit jaar €99,15 miljoen om. Dat is een daling van 2,3% ten opzichte van 2017. Snijbloemen zijn goed voor €48,47 miljoen en planten voor €50,68 miljoen.

Doel is om volgend jaar weer boven de €100 miljoen uit te komen: omzetdoel voor 2019 is €101,95 miljoen (+2,7%). Op alle fronten hoopt de veiling plussen te realiseren: klok (+5,3%), bemiddeling (+0,2%), Groencentrum (+1,75%) en PDM (+14,3%).

Bakker: „Op de klok verwachten we een stijging. We denken door kwaliteit en regelmaat vooraan te veilen onderscheid te maken voor de klanten. We gaan ook meer aandacht besteden aan de klokkoper en verwachten zo meer omzet te genereren.” Onder aan de streep houdt Plantion in 2019 €20.000,- euro over. Dit jaar is dat €205.000,-

De directeur vertelde verder dat Plantion in 2019 het transport van en naar de veiling slimmer wil organiseren. Hij doelde hiermee met name op de handel die op afstand op de klok gekocht wordt. Daar is transport voor nodig. Bakker: „We moten het transport beter organiseren met een netwerk van transporteurs moeten we nog efficiënter zijn. We moeten voorkomen dat straks iedere container met een busje gebracht of gehaald wordt.” Klokvoorverkoop dat sinds dit jaar mogelijk is loopt al mee in de klokdistributie.

 

 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties