Steven van Schilfgaarde vier jaar langer CEO FloraHolland

De Raad van Commissarissen van Royal FloraHolland en CEO Steven van Schilfgaarde zijn een tweede termijn van vier jaar overeengekomen. Voorzitter van de RvC, Jack Goossens: „Met name de manier waarop Steven als CEO focus heeft gebracht in de strategie en de coöperatie heeft versterkt is indrukwekkend.”

Vier jaar geleden startte Steven van Schilfgaarde bij Royal FloraHolland. Volgens Jack Goossens heeft hij zich in die tijd ontwikkeld als boegbeeld van de coöperatie en leider in de sector. „Met name de manier waarop Steven als CEO focus heeft gebracht in de strategie en de coöperatie heeft versterkt is indrukwekkend. Rustig, vertrouwenwekkend en met visie heeft Steven ons gebracht waar we nu staan. In deze turbulente tijden zijn dat de kwaliteiten die van waarde zijn in de top van de organisatie.

Volmondig ‘ja’

De Raad van Commissarissen ziet in Steven van Schilfgaarde de man die in staat is om de klus af te maken. Goossens: „Het doet mij goed dat Steven volmondig ‘ja’ heeft gezegd op onze vraag of hij hier toe bereid is.”

Steven van Schilfgaarde (l) en Jack Goossens tekenen een contract van 1,5 meter lang.

Steven van Schilfgaarde is blij met het in hem gestelde vertrouwen. De contractverlenging vindt plaats midden in de grootste crisis die de sierteelt ooit heeft doorgemaakt. „Juist in deze crisis toont de sierteelt veerkracht. We doen er alles aan om zo goed als kan hier uit te komen. Gelijktijdig zetten we vol in op digitalisering en landelijk veilen als voorwaarden voor blijvend succes.”

Lucas Vos

Tijdens zijn eerste termijn van vier jaar was Van Schilfgaarde eerst anderhalf jaar CFO. Benoeming tot CEO volgde toen Lucas Vos na vier jaar vertrok bij Royal FloraHolland. Van Schilfgaarde ging door met de strategie die onder leiding van Lucas Vos was ontwikkeld, maar legde de focus op bepaalde onderdelen. Zo zette hij inspanningen voor het verbeteren van de logistieke dienstverlening, het ontwikkelingen van nieuwe logistieke diensten en betaalmethoden, digitalisering van het veilproces en Floriday door.

Hij nam daarnaast afscheid van een deel van Vos’ ambities. De marketingambitie van Vos om in 2020 20% meer bloemen en planten aan meer Europese consumenten te verkopen, schrapte hij. Van Schilfgaarde staakte ook de inspanningen van Royal FloraHolland om markten voor bloemen en planten, zoals Turkije en China, open te breken.

Afgelopen vrijdag maakten Van Schilfgaarde en financieel directeur David van Mechelen bekend dat Royal FloraHolland dit jaar tientallen miljoen verlies lijdt. Dit is het gevolg van  de coronacrisis die er hard in hakt bij de veiling. Daar lees je hier meer over.

Hier lees je meer over de strategie van Royal FloraHolland die Van Schilfgaarde vorig jaar uit de doeken deed in de Bloemisterij.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties