De omzet in tuinartikelen bedroeg vorig jaar €1,53 miljard, een stijging van 6,5%. De sterke omzetgroei komt met name voor rekening van de categorie bomen en planten. Deze zagen een stijging van 11%.
Het langdurige mooie zomerweer van vorig jaar lijkt verantwoordelijk voor de positieve omzetontwikkeling in de tuinbranche. Het groeicijfer werd binnen de retail alleen overtroffen door de fietsenmarkt met elektrische fietsen.
Tuinplanten
De omzet in bomen en planten voor de tuin steeg met 11%, een zelfde groeipercentage als een jaar eerder. Tuincentra zijn goed voor €276 miljoen aan bestedingen voor tuinplanten. Ook binnenshuis groeiden de bestedingen voor planten, met bijna 7%.
Watergeefsystemen
Een andere opvallende trend is de verkoop van watergerelateerde artikelen voor de tuin zoals systemen voor opslag van water en watergeefsystemen. Hier is de link te leggen met de lange, droge zomer van 2018. Van de €18,6 miljoen die in deze productcategorie omgaat, kwam een kwart op conto van de tuincentra.
Online
Opvallend is verder dat inmiddels zo’n 22% van de bestedingen bij tuincentra online plaatsvindt, maar dat de groei hier aan het afvlakken is. Sommige artikelen, zoals mest, bestrijdingsmiddelen en grondbedekking laten wel een stijging zien, maar worden nauwelijks online verkocht.