Op de beurs Spoga + Gafa 2015 in Keulen kwamen de afgelopen dagen 37.000 bezoekers af. Ruim 60% van de bezoekers kwamen van buiten Duitsland.
De organisatie van de Duitse beurs Spoga + Gafa 2015 kijkt met een positief gevoel terug op de editie die van 30 augustus tot 1 september werd gehouden.
Op 225.000 m² presenteerden ruim 2.000 standhouders uit 59 landen hun producten voor de tuin. Van de standhouders kwam 83% van buiten Duitsland, waarmee de beurs volgens de organisatie haar internationale karakater bevestigt.
De 37.000 bezoekers kwamen uit 109 landen. Het aantal Duitse bezoekers nam iets af, terwijl bezoek uit Frankrijk, Zwitserland en Turkije juist toenam.
Vergroenen
Op de tuinbeurs staan voornamelijk bedrijven uit de hardware-branche maar de organisatie heeft ook als doel om de beurs te vergroenen. Daarom was er dit jaar plek voor een nieuw evenement: de Tag des Gartens waarbij consumenten inspiratie voor hun tuin konden opdoen. Hierop kwamen 15.000 bezoekers af.
Landgard
Landgard tekende ook voor een groene stand. Voor het tweede opeenvolgende jaar was de Duitse verkooporganisatie aanwezig met een lagenbeurs waar zij onder andere een een aantal nieuwe concepten presenteerde. Het concept Großstad Heidi wil het vakantiegevoel van de bergen overbrengen. Stadsmensen kunnen door het kopen van deze planten het zomergevoel van de bergen en daarme de natuur in huis halen. Het concept Heidewitzka is een nieuw concept dat de verkoop van Erica en Calluna moet bevorderen.
In 2016 vindt de Spoga + Gafa van 4 tot en met 6 september plaats.