In het Vakblad voor de Bloemisterij staat deze week een interessant artikel over de blinde vlek van de sierteeltsector in het verzilveren van online kansen naar de consument. Hoogleraar Cor Molenaar beschrijft treffend welke bewegingen op dit moment gaande zijn in de online kanalen voor consumentenbestedingen. Met als voorbeeld Amazon.com dat in de Verenigde Staten is gestart met het aanbieden van kamerplanten, tuinplanten en boomkwekerijproducten via haar platform.
Overigens is dit niet het enige platform waar de consument online bloemen en planten kan kopen. Naast de reguliere bloemistensites als Fleurop.nl, Topbloemen.nl en Frederique’s Choice biedt ook het Nederlandse platform Bol.com vandaag de dag een heel scala aan bloemen en planten aan. De verkopen spuiten er nog niet uit, maar de beweging is ingezet.
In online verkopen is China de echte voorloper. Ik kreeg deze week cijfers onder ogen dat de Chinese online verkopen van bloemen en planten van ruim 2 miljard euro in 2016, groeit naar 7,5 miljard euro in 2019. Alle online verkoopkanalen zoals Alibaba, Flowerplus (shanghai) en Huadian Shijian (Peking) rapporteren vanaf 2015 groeicijfers van ruim 100% per jaar.
Rabobank verwacht dat het aandeel van online bestedingen in bloemen en planten in Europa de komende 10 jaar groeit van 7% naar 30%. De hiervoor genoemde trends liggen mede aan de basis van deze verwachting. De vraag is dus: wie trekt deze omzet naar zich toe? De oproep van Molenaar is: neem als sector zelf regie. Anders is prijsdruk het eerste instrument wat de internetgiganten kunnen nemen om hun marge te verhogen. Drie keer raden wie dan de rekening gaat betalen….
Wanneer ik – vanaf de zijlijn – kijk naar de online discussies vandaag de dag, dan is het merendeel van de online sierteelt initiatieven bezig met het bouwen en uitrollen van business to business (B2B) platformen. In basis zeker geen verkeerde ontwikkeling. Het lijkt nu echter wel op een wedstrijd armpje drukken: wie is het eerste klaar en wie weet de handel aan het product te binden.
Samenwerken, mwoah, dat kan echt beter. Zonder enige twijfel gaan veel initiatieven ook struikelen in het geweld dat aan het ontstaan is. In de kern zijn het allemaal initiatieven die zorgen voor kostprijsverlaging in de keten, maar niet gaan zorgen voor het bereiken van de consument. Uiteindelijk smeert de consument met haar bosje bloemen toch uw en mijn boterham? Waar wordt tenslotte in de sierteelt keten het geld verdient: vooral vooraan en achteraan in de keten.
Dus, even strak samenvatten in de scherpste zin van het woord. De sierteelt sector komt online uit de startblokken en knokt wie het snelste klaar is met online B2B kanalen. Een collectief sectorinitiatief naar de online consument (B2C) is er niet. Dus geen antwoord op de genoemde grote online platformen die kansen zien met uw mooie sierteeltproducten.
Dus wanneer je de online trends op je in laat werken, laat de sector de grootste kans op toekomstig rendement liggen. De vraag die dan overblijft: wie pakt de bal namens en met de sector op en gunt zichzelf en deze mooie sector toekomstig online verdienpotentieel?