Consumenten hebben in 2016 meer geld besteed aan tuinartikelen, in totaal ruim €3,8 miljard. Dat is een omzetstijging van 6% vergeleken met 2015. Het aandeel ‘groen’ daarin daalt echter.
Het aandeel groen (‘levend’) in de verkoop bij tuincentra daalt al jaren gestaag. Was dit in 2012 nog bijna 30% van de omzet, inmiddels is dit gedaald tot 23%. De verkoop van meerjarige tuinplanten bleef in 2016 gelijk ten opzicht van 2015. Eenjarigen verloren 1% en de verkoop van kamerplanten bleef vorig jaar 3% achter op 2015.
Wel in de lift zitten het tuinhout en de tuinafscheidingen (+8%), en de tuinhuisjes en tuinkassen (+12%).
„We naderen de omzetniveaus van voor de crisis,” stelt Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland. „Alle seinen staan op groen voor een mooi seizoen.”
De omzetcijfers van tuincentra en bouwmarkten worden gestuwd door meer verhuisbewegingen, dalende werkloosheid en een positiever ingestelde consument. Ook de ouder wordende bevolking speelt een rol; ouderen besteden meer tijd en geld aan de tuin dan jongeren.
Ook willen veel Nederlanders iets aan de tuin laten doen, wat goed nieuws is voor de hoveniers. „De tuin staat op nummer een of twee als het gaat om aanpassingen in of om de woning bij alle leeftijdscategorieën boven de 20 jaar.”