‘Te weinig ruimte voor fast lane voor versproducten bij Dover’

In de sierteeltexport is na Brexit de hoop gevestigd op een fast lane voor versproducten aan de Engelse grenzen. Of zo’n rijbaan – waar transporteurs ongehinderd de grens kunnen passeren na het scannen van hun papieren vanuit de vrachtwagen – er komt is maar de vraag.

Dat zegt Elmer de Bruin, teamcoördinator Internationaal bij TLN, vandaag in het Vakblad voor de Bloemisterij. De Bruin wijst erop dat er bij Dover, een belangrijke grensovergang, niet eens ruimte is voor een fast lane. Dagelijks gaan daar op een kleine ruimte 10.500 vrachtwagens naar binnen en verlaten vrachtwagens er het land.

Foto Shutterstock

Een andere onzekerheid is of  de Britten een digitale controle accepteren. Of willen ze de papieren inzien? De Bruin benadrukt dat er hoe dan ook dingen gaan veranderen in 2019 ongeacht het scenario. „Je moet immers weer langs de douane en krijgt te maken met formulieren, een ict-proces en douaniers.”

Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich grote zorgen. De Bruin: „Het vervoer op het VK krijgt hoe dan ook te maken met de dagelijkse vertragingen. Wij maken ons bijvoorbeeld grote zorgen over de capaciteit van de ICT-systemen bij de douane in het VK. Naar verwachting komen er straks 300 miljoen aangiftes, een verzesvoudiging van het huidige aantal aangiftes.

Verder heeft het Verenigd Koninkrijk in het geval van een harde Brexit minstens 5.000 man extra douanepersoneel nodig. „Zijn die straks beschikbaar?”, zegt De Bruin.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties