Royal FloraHolland heeft een meerderheidsbelang genomen in FloraXchange. De samenwerking moet leiden tot één gezamenlijk digitaal platform voor kwekers voor de afzet van bloemen en planten. Het platform krijgt de naam Floriday.io en is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van de veiling.
De twee partijen opereerden de laatste jaren al naast elkaar aan de digitalisering van de sierteeltsector, elk met eigen systemen. Voor de kwekers resulteert dit vaak in het dubbel moeten invoeren van dezelfde gegevens. De samenwerking betekent volgens de partijen een stap-voor-stap integratie van alle onderdelen waarmee de kweker te maken heeft, uit zowel FloraXchange als veilingsysteem FloraMondo. Het is de bedoeling dat vanuit beide systemen de beste modules worden gebruikt zodat één digitaal platform ontstaat voor kwekers om hun aanbod, orders en logistiek te kunnen beheren. Zowel voor bloemen als planten, zowel voor leden als niet-leden van Royal FloraHolland.
Het platform krijgt de naam Floriday.io. Hierop kunnen kwekers verschillende afzetkanalen gaan bedienen, waaronder FloraXchange en FloraMondo. Dit moet ertoe leiden dat de kweker vanuit één dashboard op Floriday.io, al zijn manieren van afzet kan beheren, zowel voor veilen als directe handel.
Doorontwikkelen met de sector
De samenwerking tussen beide bedrijven vindt plaats in de vorm van een Joint Venture. Naast de start van Floriday.io gaat de Joint Venture in co-creatie met de exporteurs het kanaal FloraXchange verder ontwikkelen. Een belangrijk punt van aandacht blijft volgens de partijen een goede aansluiting van FloraXchange op de systemen van de exporteurs. Royal FloraHolland gaat FloraMondo verder ontwikkelen. Dit kanaal gaat zich richten op het veilen van zowel bloemen als planten.
Onafhankelijkheid
Bij het doorontwikkelen van FloraXchange noemen de betrokkenen het belangrijk dat dit handelskanaal onafhankelijk blijft en dat de businessmodellen van de exporteurs niet worden aangetast. De Joint Venture heeft dan ook de overtuiging dat verdere digitalisering van de sierteeltsector alleen gaat slagen als de handel daadwerkelijk een belang neemt in het kanaal. Eén van de eerste stappen is het maken van goede afspraken over het eigendom van data en de manier waarop data gebruikt worden.
Gerhard van der Bijl, Chief Digital Officer van Royal FloraHolland: „Als wereldwijde marktplaats zijn we ervan overtuigd dat we alle kwekers en hun klanten meer, snellere en digitale handelsmogelijkheden kunnen bieden. De samenwerking met FloraXchange is hierin een van de eerste stappen. Op deze manier benutten we elkaars kennis, middelen en netwerk en laten we de handel in de sierteeltsector groeien.”
Martijn van Andel, Head of Business Development van FloraXchange zegt op hun site: „Twee jaar geleden had ik een samenwerking met Royal FloraHolland niet voor mogelijk gehouden. Er is een groot verschil in de manier waarop wij werken en de manier waarop Royal FloraHolland werkt. Maar de nieuwe visie met betrekking tot IT die bij Royal FloraHolland is ontstaan gaf aanleiding om weer eens serieus de verschillende scenario’s te bespreken. Al sinds de oprichting van FloraXchange streven we naar meer efficiëntie in de sector, door het slim verbinden van de kweker en klant. We hebben een jaar geleden de koerswijziging gemaakt naar het meer openstellen van FloraXchange in het belang van de sierteelt. De gesprekken met Royal FloraHolland hebben het vertrouwen gegeven dat ook de belangen van de exporteurs voorop staan. De Joint Venture ziet dit als voorwaarde om de sector significant te verbeteren”.
Organisatie
Gerhard van der Bijl treedt namens Royal FloraHolland toe tot het bestuur van de Joint Venture. De dagelijkse werkzaamheden van het nieuwe platform worden uitgevoerd door het team van FloraXchange. Meer uitleg over de samenwerking is online te vinden op www.Floriday.io.