Rabobank: ’Online-strategie belangrijk voor tuincentra’

Volgens de Rabobank is er bij tuincentra sprake van een dalende omzet en zit de branche in een verdringingsmarkt. Toch ziet de bank wel degelijk toekomstperspectief. Maar de ondernemers moeten dan wel beter gebruik gaan maken van sociale media.

De Rabobank verwacht dat het volume bij tuincentra dit jaar met 1,5% zal afnemen. De bank noemt het sentiment matig en dat komt onder andere omdat de branche in een verdringingsmarkt zit. Zo komen er nog steeds vierkante meters vloeroppervlak bij. Niet alleen bij tuincentra, maar ook bij bouwmarkten.

Gamechanger

De bank noemt branchevervaging de ‘gamechanger’ in de branche. Steeds meer tankstations, bouwmarkten en grote supermarkten blijken serieuze concurrenten voor tuincentra. Ook het lage consumentenvertrouwen zorgt voor omzetdaling bij tuincentra.

Online-strategie

Om de omzetdaling het hoofd te kunnen bieden is volgens de Rabobank het formuleren van een online-strategie van groot belang. Een webshop vormt hierbij maar een klein deel van de werkwijze. De bank noemt het voor tuincentra belangrijk om via sociale media niet alleen te zenden, maar ook om interactie op gang te brengen. Ondernemers moeten meer aandacht geven aan zaken die zij kunnen beïnvloeden, zoals het beter gebruikmaken van sociale media en het inzetten van beschikbare data vanuit verzamelde klantgegevens.

Trends

Als trends noemt de bank onder andere de stijgende vraag naar ‘eten uit eigen tuin’ en de vraag naar ‘gemak’ zoals grote vaste planten.

Lees hier de BrancheBarometer Tuincentra van de Rabobank.