‘QR-code blijft gemakkelijk om meer informatie te geven’

De Jong Tuinplanten gaat als een van de weinige kwekerijen door met QR-codes op plantlabels. QR-codes blijven namelijk een gemakkelijke methode om meer consumenteninformatie te geven, aldus Piet de Jong op Plantarium.

Enkele jaren geleden werden QR-codes op plantlabels een trend, en De Jong ging er als een van de eerste kwekers in mee. Die trend lijkt inmiddels voorbij, maar De Jong zet door met QR-codes. „Bij ons gaat geen sixpack weg zonder een QR-code op het label.”

Volgens De Jong is het heel gemakkelijk om QR-codes aan te maken en te koppelen aan een website waarop bijvoorbeeld productinformatie staat. „Als we een nieuwe bodembedekker in ons sortiment hebben, zorgen we meteen dat je via een QR-code meer informatie erover kunt krijgen.”

Op Plantarium maakt De Jong melding van Rood met Zwarte Stippen, een webshop waar consumenten natuurlijke vijanden kunnen kopen, zoals larven van lieveheersbeestje tegen bladluis in de tuin. „We hebben het idee om via QR-codes ook te linken naar die webshop, zodat we helpen bij biologische bestrijding in tuinen.”

Piet de Jong denkt erover om zijn sixpacks met QR-code te koppelen aan online-verkoop van natuurlijke vijanden aan consumenten. Het zakje dat de kweker laat zien, bevat larven van lieveheersbeestje.