Het Amerikaanse plantenmerk Proven Winners heeft tientallen nieuwigheden laten meedoen aan Shrub Madness, een competitie die de ’waanzinnigste heester’ van het jaar oplevert.
Proven Winners heeft Shrub Madness afgeleid van de Amerikaanse basketball playoffs. Nieuwigheden van het plantenmerk zijn geselecteerd voor de competitie, waarna Amerikaanse consumenten via tuincentra en Facebook kunnen stemmen op hun favoriet.
Voor de titel ’waanzinnigste heester’ waren dit jaar 64 kanshebbers. Na een voorronde bleven er nog vier over, genaamd de Floral Four: Buddleja Pugster Blue, Hydrangea macrophylla Let’s Dance Rhythmic Blue, Rosa Suñorita en Hydrangea serrata Tuff Stuff Ah-Ha. Na meerdere stemronden kwam de laatste als winnaar uit de bus.
Tuff Stuff Ah-Ha is dit jaar nieuw in Amerikaanse tuincentra. Deze hortensia bloeit met grote roze en blauwe bloemen die volgens Proven Winners op waterlelies lijken.
Shrub Madness loopt sinds zes jaar; hiermee kan Proven Winners veel publiciteit bereiken op de Amerikaanse plantenmarkt. Dit jaar leverde de competitie totaal 287.000 stemmen op. Volgens Spring Meadow Nursery die het heesterprogramma van Proven Winners leidt, is er ’geen betere, kostenefficiënte manier om aandacht te geven aan zoveel planten’.
Foto: Proven Winners