Ook periode 11 (van 10 oktober tot en met 6 november 2016) werd bij Royal FloraHolland afgesloten met een positief omzetresultaat. Sinds de zomer zit de omzet die kwekers via de veiling realiseren in de lift.
De omzetstijging bedroeg in periode 11 ruim 7% en kwam uit op € 313 miljoen. Dit is de hoogste omzet ooit in periode 11 in de geschiedenis van FloraHolland. Nog opmerkelijker is de prijsvorming. De gemiddelde prijs van alle producten bij elkaar kwam uit op 41,3 cent en dat is de hoogste gemiddelde prijs die dit jaar in een periode werd gerealiseerd. Hoger dan met Valentijn en hoger dan met Moederdag.
Cumulatief zit de omzetgroei op 5%. Eind van het jaar verwacht FloraHolland daar nog minimaal 1% op in te leveren zodat de omzetgroei voor 2016 ergens uitkomt tussen de 3% en 4%.
Toename directe handel
Doordat er een relatieve schaarste in de markt ontstaat, door iets minder aanbod en iets meer vraag op de Europese markt, neemt het aandeel van de directe handel verder toe.
Bij tuinplanten nam het aandeel van de directe handel met 6%-punten toe tot bijna 60%. Vooral de producten van dit seizoen zoals helleborus, skimmia en viool worden in toenemende mate via de directe handel verkocht.
Bij kamerplanten was ook een stijging van de afzet van de directe handel met ruim 2%-punten tot 78,6%. Bij snijbloemen steeg het aandeel van de directe handel met 2%-punten tot 30,9%.
Tuinplantenomzet groeit 15%
De aanvoer van tuinplanten in periode 11 nam toe met 4% en de gemiddelde prijs met 10%. De toename van de aanvoer kwam vooral van producten als helleborus, picea, en gaultheria. Hogere prijzen werden gerealiseerd door producten als skimmia, picea en buxus.
De omzet in kamerplanten steeg in periode 11 met 5% en die van snijbloemen met 8%.