De omzet van Duitse tuincentra is in 2018 met 1,4% gegroeid. Daar zag het aanvankelijk na de koude start van het jaar niet naar uit. Ondanks de opkomst van internetverkoop zagen Duitse tuincentra hun marktaandeel eveneens licht stijgen. Dit blijkt uit het jaarrapport 2019 van het Duitse Industrieverband Garten (IVG).
Duitse tuincentra zien hun marktaandeel in de totale tuinbranche groeien. Van 12,4% in 2016, naar 12,7% in 2017, tot 12,8% in 2018. Dit ondanks de opkomst van internetverkoop waarbij met name de relevantie van Amazon toeneemt. De groei van het marktaandeel danken de Duitse tuincentra door een omzetplus van 1,4%. Duitse tuincentra hanteren in toenemende mate een omni-channel-strategie waarbij zij niet alleen via de winkel maar ook via internet verkopen. Niet bekend is welk aandeel groen inneemt in deze cijfers.
De omzet van de totale tuinbranche kwam vorig jaar uit op 18,5 miljard, een stijging van 0,7%. Hiervan werd bijna 1 miljard via internet behaald. De internetverkoop laat al een aantal jaar een in verhouding sterke groei zien; in 2018 bedroeg deze bijna 11%.
Tuincentra hebben in de internetverkoop een marktaandeel van ruim 11%. De internetwinkels waaronder Amazon hebben het grootste aandeel: 39,2%.
Hogere prijzen
De prijs van tuinbenodigheden, waaronder naast onderhoudsproducten ook het levend groen valt, zijn in de eerste tien maanden van 2018 met 2,7% gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.
De aanlegmarkt kwam in 2018 op een omzetdaling uit van 0,5%. Vooral de extreme weersomstandigheden vorig jaar zouden hiervan de oorzaak zijn. Toch zijn de vooruitzichten voor groenvoorzieners goed. De orderboeken zijn zeer goed gevuld en consumenten zullen ook in de toekomst neigen naar ’Do it for me’.
Ontwikkelingen en trends in Duitsland
Steeds meer consumenten wonen in steden. In Duitsland gaat het hierbij inmiddels om 77% van de inwoners. In 2050 zal naar verwachting 84% van de inwoners in steden wonen. De hectiek van de stad zorgt bij inwoners in toenemende mate voor behoefte om rust te zoeken. Omdat de ruimte in steden beperkt is, zoeken consumenten het steeds vaker in gedeelde buitenruimten. Het verklaart de opkomst van een trend als Urban Gardening. Inmiddels is deze trend niet nieuw meer, maar vormde dit wel het startschot voor ontwikkelingen die hier weer een gevolg van zijn.
Voor de moestuinieren bijvoorbeeld. In Duitsland is onder moestuiniers sprake van een generatiewissel. Het zijn juist jongeren en gezinnen met kleine kinderen die interesse hebben in een moestuin. Inmiddels is zo’n 45% van de moestuinen in handen van jongeren en is moestuinieren zo populair dat 60% van alle moestuinverenigingen een wachtlijst kent. Vooral het zelf kweken van kruiden en groente is populair. Deze trend vertaalt zich ook naar het balkon- terras of keuken.
Een andere trend is Easy Gardening. Duitse consumenten hebben interesse in alles wat het tuinieren makkelijker maakt. Om die reden wint de verkoop van succulenten terrein, evenals de elektrische maairobot. Maar het verklaart de toenemende verkoop bij tuincentra van kant-en-klare groene producten voor op het balkon of terras.
Smart Gardening is eveneens trend. Het gebruik van slimme bewateringssystemen en bodemsensoren zijn hiervan voorbeelden. Volgens de onderzoekers bieden deze producten voor de tuinbranche niet alleen directe omzet, maar ook indirect. Het betreft namelijk producten die consumenten bij voorkeur bij een gespecialiseerd bedrijf kopen in plaats van via internet. En dat biedt de tuinbranche weer aanknopingspunten voor verkoop van andere producten.
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Waardevolle vakinformatie in de boomkwekerij en vaste planten
- Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar De Boomkwekerij
- Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke twee weken het tijdschrift De Boomkwekerij