Volgens Greenpeace verkopen tuincentra geen natuur maar gif. Verpakt in geurige, kleurige, bloeiende planten. Plofplanten. Heb je het gevolgd in de media?
De uitzending van Radar, afgelopen april, laat er geen twijfel over bestaan: onze branche is medeplichtig aan de bijensterfte. Dat willen we niet. Natuurbeleving in de bloemenwinkel? Droom maar lekker verder. Zo ervaart de kritische consument dat zeker niet (meer). Die vraagt zich af of ruiken aan een gangbaar geteelde bos bloemen nog veilig is.
Thuis krijgt Ko konijn immers ook biologische wortels. Gekocht bij de duurzame supermarkt. Zo is de formule van de supermarkt-keten Marqt een groot succes in de Randstad. Merendeel biologische producten, met respect voor natuur, dier en mens. Als de houdbaarheidsdatum in zicht komt, geven ze de producten weg. Aardig.
En strategisch, want goede reclame. Ze verkopen ook bloemen:
nu enkel nog in de salade…
We willen natuurlijk dat klanten onze bloemenwinkels als bloementuinen ervaren. Wat kunnen we doen om de natuurliefhebbende consument (terug) in de winkel te krijgen? Veel meer seizoensbloemen verkopen van de kweker in de buurt. Samenwerken met de biologische bloemenpluktuin. Ik denk dat de duurzame BloemenMarqt een succesformule is. En bloemen die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen, die geven we weg.
Anna Koster