’Platform nodig voor transparantie middelengebruik’

„Er moet een platform komen waarin partijen uit de sierteelt met elkaar kennis uitwisselen op het gebied van middelengebruik.” Dat zei Leo van der Knaap van KP Holland woensdag bij de lancering van de volgende fase van MPS-ProductProof tijdens de FloraHolland Trade Fair.

Van der Knaap nam namens KP Holland, kwekerij en veredelingsbedrijf van kamerplanten, symbolisch een bewijs van deelname aan MPS-ProductProof in ontvangst en maakte van de gelegenheid gebruik om een oproep te doen aan branchegenoten. „Ik wil een lans breken voor meer samenwerking bij de problematiek rondom transparantie over de aanwezigheid van werkzame stoffen in sierteeltproducten. Onder andere kwekers, LTO, FloraHolland en planteninkopers moeten komen tot een platform waarin zij met elkaar dit onderwerp bespreken. We moeten niet afwachten tot de volgende retailer komt met een lijstje met middelen die ze niet in onze producten willen vinden, maar we moeten hierin zelf de leiding nemen.”

Kost omzet
Van der Knaap maakte duidelijk dat als de branche onvoldoende inspeelt op de wensen van de retail ten aanzien van middelengebruik, dit omzet kost. „Als we onze zaakjes niet goed voor elkaar hebben, kunnen we sommige retailers niet meer beleveren”, waarschuwde hij de mensen die waren afgekomen op de lancering van de volgende fase van MPS-ProductProof.
Van der Knaap noemde verder hun deelname aan MPS-ProductProof een belangrijk stuk gereedschap om te streven naar meer duurzaamheid.

Hoge verwachtingen
Volgens FloraHolland-directeur Lucas Vos heeft Royal FloraHolland hoge verwachtingen van MPS-ProductProof. „Wij verwachten dat in 2017 zo’n 250 kwekers de stap naar MPS-ProductProof zullen maken. Van retailers krijgen wij al signalen dat zij vanaf 2019 vijftig procent van hun handel bij MPS-ProductProof-kwekers willen inkopen. Dit geeft wel aan hoe de markt zit te wachten op een systematiek als die van MPS-ProductProof.”

MPS ProductProof
MPS ProductProof is een systematiek, waarbij met behulp van verplichte registratie binnen 24 uur na gebruik van een gewasbeschermingsmiddel, en via monstername, kan worden aangetoond dat bepaalde werkzame stoffen niet voorkomen en niet zijn gebruikt in een teelt. Initiatiefnemers MPS en Royal FloraHolland hebben in samenwerking met VGB en een pilotgroep van 50 kwekers de laatste anderhalf jaar gewerkt aan de ontwikkeling van MPS-ProductProof.

Het startmoment van MPS-ProductProof op de Trade Fair in Aalsmeer. Van links naar rechts Lucas Vos directeur Royal FloraHolland, ondernemers Nico Kiep van Kiepflower en Leo van der Knaap van KP Holland en MPS-directeur Yolande van den Boom.