Plantion komt dit jaar uit op een omzet van €99,1 miljoen. Dit betekent een groei van 8,2% ten opzichte van vorig jaar. De bemiddelingsomzet stijgt flink.
De omzet die kwekers via Plantion realiseren stijgt dit jaar met 16,2% naar €48 miljoen. Jarenlang stond de omzet van bemiddeling via Plantion, maar nu is er een enorme stijging van de bemiddelingsomzet. Dat zei directeur Peter Bakker gisteravond op de algemene ledenvergadering in Ede. Bakker wijt de stijging aan de energie die de veiling er de afgelopen jaren heeft ingestoken. „We hebben gezaaid en dat heeft geresulteerd in een groei van de bemiddeling.”
Groencentrum plust
Ook de omzet van het Groencentrum stijgt: +6,7%. Volgens Bakker is het Groencentrum een goede barometer voor de economische groei in Nederland. Er worden weer huizen verkocht en verbouwd en dat heeft effect op hoveniers. De nieuwe verkoopkanalen van Plantion – Plantion Digitale Marktplaats en Shopp-in – realiseren een plus van 100% naar €600.000,-.
Klokomzet stijgt licht
De omzet via de klok stijgt licht met 0,6% naar €49 miljoen. Commerciële directeur Guus van Logtestijn erkende dat in piekperiodes de prijzen op Plantion iets achter blijven bij die van FloraHolland. Dat komt doordat Plantion puur gericht is op de regionale markt en er een plafond zit aan wat bloemisten kunnen betalen voor bloemen en planten. Over een heel jaar wijken de gemiddelden van Plantion echter niet af van die van FloraHolland, verzekerde Bakker na afloop van de vergadering.
Planten doen het goed
De grootste groei bij Plantion zit in 2016 bij de kamerplanten en tuinplanten. In totaal wordt er in 2016 voor zo’n €50,8 miljoen (+12,9%) aan planten verhandeld via de veiling in Ede. De omzet van bloemen stijgt met 3% naar €48 miljoen. Hardware is goed €300.000,-.
Het resultaat voor belastingen komt bij Plantion uit op €328.000,-
Vasthouden fysieke klok
Plantion blijft de komende jaren focussen op de bloemist en vasthouden aan de fysieke klok. Daarnaast zet ze ook in op virtualisering. Maar de virtualisering van het veilproces zal evolutionair plaatsvinden, niet revolutionair, aldus Bakker. „Wij zijn ervan overtuigd dat de fysieke klok een belangrijke basis is. Het volume dat via de klok wordt afgezet zou best eens kunnen krimpen. Maar als neveneffect daarvan zal de virtuele handel via Plantion groeien.”
Plantion verwacht in 2017 een omzetplus van 4,8% te realiseren. De omzet komt daarmee uit op €103,9 miljoen. Klok gaat naar €50,5 miljoen (+35%), bemiddeling naar €50,0 miljoen (+4,2%), Groencentrum stabiliseert op €1,6 miljoen en Digitale Marktplaats en Shopp-in stijgen flink naar €1,8 miljoen.
Bron: Vakblad voor de Bloemisterij