‘Plantion mikt op 10% groei per jaar’

Plantion wil jaarlijks een omzetgroei van 10% realiseren. Deze ambitie sprak algemeen directeur André van Kruijssen gisteravond (woensdag 9 juni) uit op de algemene ledenvergadering (alv) van de veiling in Ede.

„Als we op dezelfde manier doorgaan dan moeten we over drie jaar concluderen dat we dezelfde cijfers realiseren als nu. Stilstand is echter achteruitgang”, aldus Van Kruijssen. De oud directeur van Veiling Holambra kreeg bij zijn aanstelling de opdracht te innoveren en te verbinden. Hij gaf woensdag een inkijkje in de toekomstplannen van Plantion. In september zijn de plannen klaar.  

Wat innovatie op korte termijn betreft. In juli wil Plantion een livestream voor KOA-kopers mogelijk maken. „We blijven fysiek veilen, maar willen dat integreren in KOA”, verklaart Van Kruijssen. In de afmijnzaal komen camera’s te hangen: drie gericht op de klokken, een overzichtscamera. KOA-kopers kunnen via hun scherm meekijken wat er in de afmijnzaal gebeurt. Het moet ertoe leiden dat de koopkracht op Plantion groeit.

Foto VVB Van Bree

Een andere innovatie is het vervroegd uitleveren van handel die kopers via klokvoorverkoop kopen. Daarnaast vervangt de veiling de beamers door een LED-scherm. Dat staat in september van dit jaar gepland. Vorig jaar startte de veiling al een bezorgdienst.

24/7

In 2025 ambieert Plantion om 24/ 7 kwekers en klanten te ontzorgen en toegevoegde waarde te leveren. Een van de ideeën is dat de veiling gaat stickeren, verdichten en op voorraad houden voor klanten.

De plannen moeten ertoe leiden dat de omzet via Plantion jaarlijks met 10% groeit.  Vorig jaar was de omzet €106,2 miljoen. Dat betekende een groei van 4%. Het resultaat van de veiling was in 2020 lager ten opzichte van 2019. Vorig jaar was het resultaat €121.000,-. Een jaar eerder €886.000,-. Een belangrijke oorzaak van de daling is dat kwekers de hogere veilingomzet realiseren door een betere prijsvorming, ze voerden minder stuks aan. Plantion haalt het gros van haar inkomsten uit volume.  

Tot en met 4 juni staat de omzet die kwekers via Plantion maken flink in de plus: 11%. Dit realiseren ze met name door een goede prijsvorming. Uitdaging voor de veiling blijft om volume te krijgen.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties