Plantarium slaat een nieuwe weg in. De beurs in Boskoop krijgt een nieuwe formule die moet aansluiten op trends in de markt. Toch blijft dit jaar een aantal belangrijke zaken hetzelfde. Zo is de locatie onder één dak met Groen-Direkt ongewijzigd en blijft de beurs drie dagen, terwijl Groen-Direkt in een eerder stadium al heeft gekozen voor een tweedaagse beurs.
Plantarium wil met nieuwe plannen de beurs aantrekkelijker maken voor een bredere doelgroep. Een digitaal platform is onderdeel van de plannen. Plantarium wil daarmee naar eigen zeggen een brug slaan naar doelgroepen met interesse voor internationale trends in de sector.
Plantarium wil meer als gids en verbinder optreden en wil daarbij nauw samenwerken met andere organisaties binnen en buiten de boomkwekerijbranche, zoals nu met Groen-Direkt. Uit onderzoek tijdens de laatste editie van Plantarium bleek dat er kansen liggen voor het aantrekkelijker maken van Plantarium voor specifieke doelgroepen.
Plantarium werkt samen met het bedrijf Beewan aan de nieuwe koers.
Vakblad De Boomkwekerij sprak met Jan Willem Griep, voorzitter Stichting Vakbeurs voor de Boomkwekerij (organisatie achter Plantarium) en Jan van Seventer, creatief directeur van Beewan. Lees in het digitale magazine (met inlog) een interview met beide heren.