Pilot Benefits of Nature start bij Belgische retailer

Benefits of Nature start deze week een pilot met kamerplanten bij een grote Belgische retailer. Van alle planten is berekend hoe zij scoren op gebied van duurzaamheid.

In vijftig supermarktvestigingen van Delhaize worden als pilot van Benefits of Nature (BON) zes soorten kamerplanten van VDE Plant aangeboden. De planten worden verkocht in een speciale verpakking en display onder het label Cl’Air. Van alle planten is nauwkeurig berekend hoe zij scoren op gebied van duurzaamheid. Hiermee is het eerste BON-project een feit.

Floramedia, Chrysal
Henri Potze, founder van stichting Benefits of Nature, zegt hierover. „Het is geweldig dat we dit met elkaar in de relatief korte tijd dat Benefits of Nature actief is, van de grond hebben gekregen.” Verschillende Founding Fathers en partners zijn nadrukkelijk bij deze pilot betrokken. VDE Plant levert de planten, Floramedia heeft de tray ontworpen, Desch Plantpak is verantwoordelijk voor de biologisch afbreekbare potten, Chrysal levert de aquapad, FlowerWatch zal de koelketen controleren en analyseren en Benefits of Nature heeft de footprint van de planten berekend en voert de regie over de pilot.

Verkoopresultaat afwachten
Op basis van de reacties en verkoopresultaten tijdens deze eerste pilot zal het vervolgtraject worden uitgestippeld, laat Potze weten. „Het moet honderd procent kloppen. Het enthousiasme van alle betrokken partijen, inclusief de betreffende retailer, is volop aanwezig. Nu moeten we afwachten hoe de consument op het concept gaat reageren. Verduurzaming is uiteindelijk het gezamenlijke doel. En als we daarbij ook gewoon geld weten te verdienen, is de proef geslaagd.” Potze geeft aan dat ook andere Europese retailers interesse tonen.

Bij BON zijn ook een aantal boomkwekers aangesloten. Zo trad onlangs Forever&Ever hortensia als Founding Father toe.