„Om medewerkers aan te trekken of te behouden zijn soft skills onmisbaar”, zegt Peter Loef, Beleidsspecialist Arbeid bij LTO Glaskracht Nederland. Loef zei dit op 16 oktober tijdens het eerste Kwekerscafe van Stichting Belangenbehartiging Greenport Boskoop.
Hij noemde onder andere de aspecten die werknemers het belangrijkst vinden om te kiezen voor een werkgever. Bovenaan het lijstje staat werksfeer, gevolgd door erkenning en het krijgen van complimenten van de werkgever. Ook aandacht en respect staan hoog op het lijstje. Pas daarna komt beloning. Oftewel: het zijn volgens Loef veelal softe argumenten die werknemers als eerste aandragen.
Profileren
Maar ook om je als bedrijf te profileren op de arbeidsmarkt, of richting klanten zijn softe argumenten noodzakelijk. „Denk aan geluk, gezondheid, zuivere lucht en de groene-stad-gedachte. Uit onderzoek blijkt dat zeven van tien jongeren op de eerste zes plaatsen softe argumenten noemen om te kiezen voor een werkgever”, aldus Loef.
„En wees vooral niet te gewoon bij het uitdragen van je boodschap. Be good … and tell it, en wees daarin zeker niet te bescheiden.”
En voor ondernemers die menen onvoldoende soft skills te hebben heeft hij nog een tip. „Als ondernemer kan je niet alles zelf. Ook de benodigde soft skills zijn wellicht door iemand anders binnen het bedrijf op te pakken.”