Twaalf organisaties bundelen samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de krachten, om Nederlandse tuinen te vergroenen. ‘Een groener Nederland begint in je eigen tuin’ is de overkoepelde slogan.
Er komen twee gezamenlijke campagnes, één in het najaar en één in het voorjaar, om meer groen en minder steen in de tuinen te bevorderen. De activiteiten komen op één gezamenlijke website, NLvergroent.nl.
Najaar als plantseizoen
In oktober dit jaar vindt de campagne De Maand van het Vergeten Plantseizoen plaats. Hierbij vraagt men aandacht voor het najaar als plantseizoen. In april volgend jaar vindt de Week van de Groene Tuin plaats (12 t/m 18 april). Doel is om tuinbezitters te stimuleren hun eigen tuin en straat te vergroenen en te verduurzamen.
Hoosbuien
Demissionair minister Van Nieuwenhuizen van I en W onderschrijft de doelstelling van de campagne. „Ik ben heel blij om te zien dat we door het bundelen van onze krachten in deze coalitie echt mensen tot actie aanzetten om Nederland groener en klimaatbestendiger te maken. Kijk maar naar de tegelteller van het NK Tegelwippen: al meer dan 500.000 tegels zijn verruild voor groen. Dat is een prachtig resultaat waar we allemaal aan hebben bijgedragen. Dit is overigens ook hard nodig, want de gevolgen en overlast van hitte, droogte en hoosbuien merken we steeds vaker. Iedere steen die eruit gaat en voor groen wordt vervangen, is winst.”