Duitse tuincentra en bouwmarkten boekten een kleine omzetplus in de eerste helft van dit jaar. Kwekers hadden door de hitte moeite om van deze omzetplus te profiteren.
Een positieve stemming onder consumenten in combinatie met het feit dat tuinen trendy zijn zorgen voor een omzetstijging in de Duitse tuinbranche. Niet alle segmenten deden het daarbij even goed.
Uitdagingen voor kwekers
Voor kwekers in de sierteelt geldt dat zij zich geconfronteerd zagen met extra uitdagingen door eerst een koud voorjaar, gevolgd door een lange hete en droge periode. Zij hadden te maken met een waterschaarste en mede daardoor schade aan gewassen. De gevolgen voor het verdere seizoensverloop moeten nog worden afgewacht.
Tuincentra in de plus
Tuincentra en bouwmarkten boekten in het eerste half jaar een kleine omzetplus tegenover dezelfde periode vorig jaar. Zij zagen door de warme periode hun omzet stijgen van onder andere barbecue’s, tuinmeubelen en beregeningsproducten. De warmte zorgde daarnaast voor verminderde plantengroei bij consumenten. Dit zorgde weer voor minder verkoop van gewasbeschermingsmiddelen en gereedschap.
Consumentenvertrouwen
De stemming in de groenbranche blijft onverminderd goed. Het consumentenvertrouwen in Duitsland is hoog en het belang van tuinbezit groeit. Tuinen zijn trendy en worden steeds belangrijker als gezellige plek of als kinderspeelplaats.
Bovenstaande kwam naar voren uit een recente gehouden bijeenkomst van vertegenwoordigers van diverse Duitse brancheorganisaties.
Bron: Gabot.de