‘Van opruimen word je ook sterk’

Het is definitief. De kurk moet erin. We mogen onze rommel niet meer weg laten lopen. De nullozing is officieel geworden. Perfect en eindelijk. Want zoiets als dat GenX, dat willen we natuurlijk niet. Teveel imagoschade, teveel gedoe, teveel spotlight en uiteindelijk bijna alleen maar slachtoffers. En ongetwijfeld een hele batterij aan extra regels.

Zoiets moeten wij ten allen tijde voorkomen. Want, kom op zeg, we zijn toch juist bezig met groen en natuur, of iets wat we natuur noemen. Dan moeten we er toch ook voor zorgen dat het perfect schoon is? Dat we niet op onze eigen kwekerij of in de omgeving iets vervuilen of vernielen zodat we ergens anders meer ’natuur’ kunnen maken.

Niet meer dan logisch dat deze eis er komt. En laten we nu alsjeblieft eens voorop lopen en het allerbeste jongetje van de klas willen zijn. Ga er maar vanuit dat deze regels ook een keer aan de beurt komen in Italië, of Duitsland, of Denemarken, of Zweden. Hey, en dan zijn wij al lekker klaar en liggen mijlenver voor op onze concurrenten.

Of nog beter, dat we niet alleen voorliggen op onze collega’s in het buitenland, maar op alle producerende bedrijven in Nederland. Niks lozen. Wij zijn schoon. punt. Wij laten geen oplosmiddelen of andere chemische zooi in de sloot lopen. Wij hebben 0 effect op de drinkwaterwinning of waterkwaliteit. Dan hoeven we ook geen vingerwijzende jank-argumenten te gebruiken tegen consumenten die hun antidepressiva uitzeiken en via het riool in onze beekjes en daarna in de grote oceaan laten eindigen. Ja, dat is ook erg, maar een ander probleem dat we op een andere manier aan moeten pakken.

Nee, dat gewijs moet afgelopen zijn. Ik krijg kippenvel als ik lees dat wij het niet voor elkaar hoeven te hebben omdat andere, wel of niet terecht, nog grotere vervuilers zijn dan wij zelf. Onterecht.

Ik kom wel eens in een sportschool en daar hangt een hele mooi spreuk boven al die halters die daar liggen: ’Van opruimen word je ook sterk’. En zo is het. Ruim op. Daar krijg je een beter imago, minder gedoe, minder spotlight en een sterke sector van.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties