Er moet meer aandacht van tuincentra komen voor tuinplanten in het najaar. Dat is de eindconclusie van het eerste Rond de groene tafel gesprek op GrootGroenPlus die in het teken stond van het herfst- en wintersortiment.
Kweker Chris van der Wurff van de gelijknamige boomkwekerij in Heeze had als voorbeeld een grote hoeveelheid takken meegenomen van planten die in de herfst visueel aantrekkelijk zijn. „Er zijn zoveel planten die de tuin in de herfst en de winter de tuin meerwaarde kunnen geven. Het is daarom erg jammer dat de consument deze mogelijkheden niet kent.” Daar ligt ook gelijk het knelpunt aldus discussieleiders Emiel van den Berg en Marcel Haarbosch. „Hoe zorg je dat mensen zich bewust worden van de visuele aantrekkelijkheid van planten in de herfst en winter. En hoe zorg je dat de consument ook in deze seizoenen weer planten gaat kopen en aandacht aan haar tuin besteed?
Arjan Boekel, tuinarchitect en voormalig medewerker van sortimentskweker Geert Meijer: „Dat is een taak van de tuinarchitect en tuincentra. Zij moeten consumenten laten zien wat het sortiment te bieden heeft. Klanten komen nooit met de vraag naar een jaarrond visueel aantrekkelijk tuin, maar uiteindelijk waarderen mijn klanten het als ze een tuin hebben die gedurende de seizoenen veranderd en aantrekkelijk blijft.”
Sortiment aanbiedenVan der Wurff verwijt het tuincentra dat ze in het najaar niet veel verder komen dat de standaardsortiment zoals een Gaultheria en Skimmia. Kees van der Avoird van Intratuin Breda gaf de kweker daarin gelijk. „Dat is ook iets waarvan we zelf hebben gezegd dat het moet veranderen. Intratuin Breda is momenteel aan het uitbreiden, zodat er meer ruimte is voor groen. Groen is de laatste jaren teveel verdrongen door de dode materialen, maar het moet weer onze corebusiness worden. Ook visuele najaarsproducten krijgen daar weer een plaats.”
Van der Avoird is ervan overtuigd dat klanten wel planten willen kopen in de herfst. „De meerderheid van onze klanten komen binnen zonder idee wat ze gaan kopen. Als tuincentrum moet je ze inspireren en verleiden. Een sfeervolle presentatie van herfstplanten zal er zeker voor zorgen dat de consument weer planten gaan kopen in het najaar.”