Online kansen in de sierteeltketen laten uw bedrijf groeien

    De publicatie van de recente sierteeltstudie Volop kansen op bloei was voor mij een bijzonder moment. In gezelschap van 65 vooraanstaande ondernemers en experts lanceerden we onze visie en discussieerden we over de toekomst van de sector. Na zo’n breed uitgerold onderzoek is het altijd spannend hoe de sector reageert.

    Wie worden de winnaars en verliezers in de nieuwe afzetketen? Deze vraag leidde tot veel reacties. Menig ondernemer ziet kansen voor zichzelf, maar vermoedt dat sommige collega’s het onderspit zullen delven door de verwachte ketenverkorting. Ook sprak ik ondernemers die niet geloven dat de ketendynamiek zoveel impact zal hebben als in de studie wordt geschetst. Ik merk aan de vurigheid van de discussies dat het aanzet tot reflectie op de eigen positie, een zeer actueel onderwerp. Los van de keuze die de individuele ondernemer uiteindelijk maakt.

    Naast reacties van ondernemers en journalistieke vragen volgden ook diverse uitnodigingen voor een nadere kennismaking. Het bespreken van online mogelijkheden staat hierbij vaak centraal. Veel bestaande en nieuwe partijen zijn hard bezig om online B2B- en B2C-toepassingen te ontwikkelen.

    De ervaring in andere sectoren leert ons dat start-ups vaker voor doorbraak zorgen dan bestaande partijen. Dit vraagt scherpte van u als ondernemer om te ontdekken wie die winnende start-up van morgen is. Ik weet dat ook bestaande ondernemers in de sierteeltketen niet stil zitten en graag de competitie winnen van de online start-up. Dit spel in de markt maakt de huidige tijd een zeer interessante periode.

    De cijfers uit de sierteeltstudie tonen de populariteit van groen onmiskenbaar aan. Een item op Radio 1 bevestigde de toegevoegde waarde van bloemen en planten. Uit onderzoek van onder meer Harvard University blijkt dat groen op de werkvloer leidt tot 15% productieverhoging per medewerker. Met name ficussen, palmen en pot orchideeën bevorderen de gezondheid en verbeteren de werksfeer.

    Klein detail: de onderzoekers adviseerden zes planten per werknemer en bij voorkeur zo’n 1,60 meter hoog. Ik zou zeggen: stop de ‘greenwalls’ aan de buitenkant van gebouwen, maar bekleed de kantoortuinen met planten.

    Ondernemers die zoeken naar inspiratie kunnen een voorbeeld nemen aan Let It Grow. Dit initiatief van Royal FloraHolland is innovatieve community voor liefhebbers van bloemen en planten. Het platform weet binnen anderhalf jaar 35.000 consumenten te binden te boeien en te enthousiasmeren voor groen. Hun leden zijn ware ambassadeurs van de mooie producten die de Nederlandse sierteelt biedt. Door hun lidmaatschap besteden zij waarschijnlijk nog meer aan bloemen en planten.

    Hoe doet Let it Grow dat? Wat is hun geheim? Deze vraag resoneerde afgelopen dagen nog na. Hun geheim is dat ze het anders durven te doen. Vanuit het hart leggen ze hun bezieling in het groene product, creëren ze beleving en zetten ze een beweging in gang.

    Klinkt simpel, maar dat is het zeker niet. Beleving en bezieling zijn eigenschappen die versleuteld zijn in het DNA van de toekomstgerichte sierteeltondernemer. Ik wens u daarom veel beleving en bezieling toe bij de strategische keuzes voor uw bedrijf.

    Arne Bac is sectorspecialist tuinbouw bij Rabobank Nederland

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    0 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties