Onderzoek AH en LTO: minder anonieme producten in schap

Voor boeren en tuinders zal de manier van zakendoen met supermarkten in de toekomst veranderen. Exclusieve producten die via gesloten ketens worden geleverd zullen in de toekomst vaker de plek in de schappen innemen van anonieme producten. Dat meldt LTO Nederland op haar site naar aanleiding van een gisteren verschenen rapport.

Verse producten die door supermakten worden verkocht zullen hier steeds vaker via een gesloten keten terrecht komen. Ook zal het belang van exclusieve en nicheproducten in de schappen toenemen. Dit blijkt uit het onderzoek ’Van alle markten thuis’ van de EFMI Business School dat zij heeft uitgevoerd in opdracht van LTO Nederland en Albert Heijn.

Uit het onderzoek blijkt dat er drie trends zijn die de versmarkt beïnvloeden. Dat zijn de vraag van de consument, de verwachte schaarste aan versproducten en het gegeven dat supermarkten onderscheidend willen zijn van elkaar.

Volgens LTO-voorzitter Albert Jan Maat zijn de supermarkten etalages van de producten van boeren en tuinders. „Daarmee zijn supermarkten veel meer onze bondgenoot dan tegenstander”.

Aanleiding voor het onderzoek was de zogenoemde ’2% brief’ die Albert Heijn vorig jaar naar een aantal leveranciers stuurde. „Dat hadden we beter niet kunnen doen”, zei directeur Alfred Levi van Albert Heijn hier gisteren over bij de presentatie van het onderzoeksrapport.

LTO Nederland meldt op haar site dat zij in de toekomst nauwer gaat samenwerken met Albert Heijn
en dat bestuurders van beide organisaties elkaar vaker zullen ontmoeten.