Omzet Veiling Rhein-Maas stijgt naar €364 miljoen

Veiling Rhein-Maas haalde voor het boekjaar 2016 een omzet van circa €364 miljoen. Dat komt overeen met een groei van vier procent in vergelijking met het jaar daarvoor en kwam voornamelijk door de gestegen middenprijzen van bloemen en planten tot stand.

Door dit goede resultaat heeft de per 1 januari jl. benoemde tweekoppige directie van het bedrijf, Uwe Bedenbecker en Marc Schax, er het volste vertrouwen in, de ingeslagen groei ook in 2017 voort te kunnen zetten.

De aanvullende inkoopbemiddelingsafdeling van Veiling Rhein-Maas, klokservice, is een belangrijke motor geweest voor de groei van veiling Rhein-Maas het afgelopen jaar. Dankzij de grote belangstelling van klanten realiseerde dit verkoopkanaal een groei van een percentage in de dubbele cijfers. Een moeilijk jaar was 2016 vooral voor de productgroepen gerbera, bolbloemen en primula’s, die onder een hoge prijsdruk stonden.

Nieuwe klanten met hoge omzet
Op de marktplaats in Straelen-Herongen kopen rond 1.600 klanten regelmatig in. „In totaal konden we 57 nieuwe klanten in 2016 inschrijven, die de koopkracht en de vraag aan de veilingklokken versterken en op de eerste plaats groothandel en tuincentra zijn. Onze nieuwe klanten met hoge omzet kopen onder de streep veruit meer bij Veiling Rhein-Maas in dan de kleinere klanten, die het afgelopen jaar voor andere inkoopwegen hebben gekozen of die hun bedrijfsactiviteiten hebben beëindigd”, licht Uwe Bedenbecker toe.

Succes klokvoorverkoop
Een andere belangrijke factor voor de positieve ontwikkeling op Veiling Rhein-Maas is het digitale verkoopkanaal klokvoorverkoop. Dit verkoopkanaal biedt aanvoerders van de marktplaats de mogelijkheid, een gedeelte van hun aangevoerde producten vóór de veiling tegen een vooraf vastgestelde prijs online aan te bieden.
Daarnaast willen we in 2017 ´Vorabzustellung´ realiseren, wat inhoudt dat via klokvoorverkoop gekochte monsterpartijen potplanten vóór de bij de veiling gekochte producten worden afgeleverd.”

2017
Begin 2017 organiseerde Veiling Rhein-Maas de ‘klanten- en aanvoerdersdag’. Op deze bijeenkomst werd duurzaamheid als trend en succesfactor in de sierteeltbranche gepresenteerd. Met dit thema gaat Veiling Rhein-Maas zich ook in 2017 verder bezighouden.

Bron: Vakblad voor de Bloemisterij