Duitse bouwmarkten verkochten in het eerste kwartaal van dit jaar 36% meer levend groen. Vooral het relatief mooie weer was hier debet aan.
De Duitse branchevereniging van bouwmarkten spreekt bij de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal van een droomstart. De omzet in levend groen steeg 36% terwijl ook tuinmeubelen (+41%) en tuinbenodigdheden als chemie, tuinaarde en plantenzaden (+75%) een flinke omzetstijging lieten zien.
In verhouding deed de productgroep levend groen het beter dan de omzet van het totale sortiment. Ten opzichte van vorig jaar steeg in het eerste kwartaal de totaalomzet van Duitse bouwmarkten met 10,5%. Vooral maart was een goede maand. De omzetstijging in januari bedroeg 0,3%, in februari 11% en maart 18%. Vooral het relatief mooie weer in maart wordt als belangrijke reden van de omzetgroei genoemd. De omzet kwam uit op 4,15 miljard.
Ook in Oostenrijk (+13%) en Zwitserland (+10%) ontwikkelde de bouwmarktomzet zich positief, aldus Handelsverband Heimwerken, Bauen und Garten.