’Omnichannel verkoop zorgde vorig jaar voor fantastische omzet’


Tuincentrumondernemer Peter Stox houdt graag de regie in eigen hand. Op het moment dat vorig jaar de coronacrisis uitbrak stond de webshop vanaf dag één online. „Bij in- en verkoop van groen moet je snel kunnen schakelen.”

„Online gaat de winkel niet overnemen, maar omnichannel zet door”, zegt Stox, eigenaar van drie BijStox tuincentra in Limburg.„We werken hard aan een strategie waarbij de winkels en de webshop elkaar versterken. Op termijn kan de online verkoop van groen 20 tot 25% van onze totale omzet uitmaken. Vaak willen klanten de plant toch even zien en ervaren in de winkel. Maar een grote groep is ook op zoek naar gemak en bestelt planten online. Daar liggen enorme kansen in de tuinbranche. Wat ons daarbij opvalt is dat juist ouderen, zeg ongeveer de 55-plussers, ook steeds meer vanuit huis inkopen. Dat is niet de categorie waar we als eerste aan zouden denken bij online verkoop, maar dat is een van onze corona-learnings.”

Peter Stox: „Op termijn kan de online verkoop van groen 20 tot 25% van onze totale omzet uitmaken.” (Foto: Lé Giessen)

De tuincentra van Stox behoorden eerst tot de formule van Intratuin en later Praxis. Waarom besloot Stox toch voor zelfstandigheid te gaan?

Lees het volledige interview in De Boomkwekerij editie 11. Heeft u een digitaal abonnement? Lees dan het complete interview en meer via mijnboomkwekerij.nl

Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties