NL Professionals, een groep hoveniersbedrijven aangesloten bij NL Greenlabel, willen duurzaam gekweekte vaste planten, heesters, bomen en bloembollen een boost geven door hun inkoopkracht te bundelen. Dat bleek woensdag tijdens een bijeenkomst bij IPC Groene Ruimte in Arnhem.
Volgens de hoveniers is het aanbod duurzaam gekweekte boomkwekerijproducten nu nog beperkt en wordt er te weinig ruchtbaarheid aan gegeven. Bennie Everts van Hoveniersbedrijf Everts stelde dat er genoeg kwekers bezig zijn met duurzaam sortiment, maar dat ze niet genoeg zichtbaar zijn. „Het is het ‘kip en het ei-verhaal’; moet eerst de vraag worden gecreëerd of eerst het aanbod? De wil is er wel bij veel kwekers, maar de vraag uit de markt ontbreekt.”
Vicieuze cirkel
Volgens Elwin de Vink, hoofd ontwerp van Donkergroen, is het een vicieuze cirkel: „Boomkwekers zeggen dat er geen vraag is naar biologisch gekweekt, en hoveniers kunnen nergens duurzaam gekweekte planten krijgen.” Voor de kosten van een project maakt het echter nauwelijks uit volgens De Vink. „Planten vormen 10% van het totale budget. Biologisch gekweekte planten zijn daarbij 10 tot 15% duurder dan gangbaar. Op het totale project heb je het dan over 2% hogere kosten.”
Klant meenemen
Alle aanwezige hoveniers waren het er over eens dat je de klant moet meenemen in het duurzame verhaal. Bedrijfsleider Bertus van Dikkenberg van Koninklijke Van Ginkel Groep stelde dat de hovenier de keuze moet maken voor het soort planten en de kwaliteit. „Als hovenier moet je voor een goede plant gaan, de klant accepteert dat.”
Platform
Sommige hoveniers zeiden een platform te missen waar je in één keer alles ecologisch kunt inkopen. Jan Pieter Hooft van Hooft Hoveniers: „Het liefst wil ik een totaal pakket geleverd bij de tuin. Nu moet je je duurzame materialen en planten overal wegplukken.” Van Dikkenberg stelde dat hoveniers het soms ook te makkelijk willen. „Als aannemer zul je moeite moeten doen, meer zelf moeten regelen. Je kunt niet alles bij één leverancier kopen.”
Statement
Lodewijk Hoekstra van NL Greenlabel, die samen met Mattijs van Dalen de bijeenkomst leidde, suggereerde dat de aangesloten hoveniers gezamenlijk een statement kunnen maken. „Bij elkaar kopen jullie per jaar 1 of 2 miljoen planten in. Als NL Professionals kunnen jullie samen een statement maken door alleen nog maar duurzaam gekweekte planten te kopen.”
Hoekstra stelde verder dat het niet alleen om de plant gaat, maar ook om de verpakking en het transport. Mattijs van Dalen vulde aan dat het ook belangrijk is om kwekers van gangbaar sortiment mee te nemen in het traject naar duurzame teelt. „Die moet je niet brodeloos maken.” <
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Waardevolle vakinformatie in de boomkwekerij en vaste planten
- Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar De Boomkwekerij
- Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke twee weken het tijdschrift De Boomkwekerij