Voor welke trekkers en andere landbouwvoertuigen geldt straks de kenteken- en APK-plicht? Welke uitzonderingen komen er? Brancheorganisatie Fedecom geeft duidelijkheid.
Fedecom heeft een beslisboom gemaakt voor alle gebruikers van trekkers en andere landbouwvoertuigen op de openbare weg. In deze beslisboom geeft de brancheorganisatie met icoontjes aan welk type voertuig de wetgever precies bedoelt: betreffende registratie en kenteken, alsmede APK-keuring.
De wet maakt onderscheid tussen bestaande trekkers en andere landbouwvoertuigen die voor 1 januari 2021 zijn geleverd, en voertuigen die vanaf die datum worden geleverd. Nieuwe trekkers moeten per 1 januari 2021 geregistreerd zijn bij de RDW en een kenteken bevatten. De wettelijke maximum rijsnelheid gaat omhoog van 25 km/uur naar 40 km/uur.
Voor bestaande trekkers geldt tot 1 januari 2025 een overgangstermijn. Fedecom raadt eigenaren aan om deze trekkers al in 2021 te laten registreren. Volgend jaar is er volgens de brancheorganisatie nog geen technische beoordeling vereist en er geldt ’een speciaal, aantrekkelijk tarief’. Registratie van de feitelijke maximumconstructiesnelheid is ook aanbevolen; volgens Fedecom staan bij APK-plichtige voertuigen de kosten niet in verhouding tot eventuele boetes.
Vrijstellingen voor bepaalde voertuigen
Er gelden ook vrijstellingen, zoals voor nieuwe motorrijtuigen waarvoor geen T-rijbewijs vereist is: bijvoorbeeld maai-, veeg- en onkruidbestrijdingsmachines en heftrucks smaller dan 1,3 m die niets trekken. Ook hoeven bepaalde bestaande voertuigen niet te voldoen aan de registratie- en kentekenplicht, zoals hoogwerkers die niet harder dan 6 km/uur kunnen, en smalspoortrekkers in combinatie met aanhangwagentjes ofwel fruittreintjes.