Op GrootGroenPlus 2014 zijn de discussies van start gegaan over tal van actuele thema’s. De eerste handelde onder andere over de vraag of consumenten weer te bewegen zijn om jaarrond planten te kopen.
Het panel beantwoordde die vraag bijna unaniem met ‘nee’. Er is dus weinig optimisme dat de consument ook met name in het najaar weer aan het kopen te zetten is. Toch discussieerden de deelnemers daarna nog lang over de vraag hoe je er dan misschien toch iets aan zou kunnen doen.
Dat kan alleen wanneer de consument voorbeelden krijgt van wat je kunt bereiken. En alle betrokkenen in de branche moeten er hun best voor gaan doen, was de conclusie. Vasteplantenkweker Nico Rijnbeek concludeerde dat de consument is veranderd en de schuld van het verdwijnen van de kooplust in het najaar moeilijk alleen in de schoenen te schuiven is van de tuincentra. De consument gaat in het voorjaar naar buiten en wil dan een mooie tuin. Zodra het weer minder wordt gaat men naar binnen en laat de tuin de tuin, stelde Rijnbeek.
Wil je mensen toch zo optimaal mogelijk verleiden, dan zou je in een tuincentrum in elk geval moeten zorgen voor een voortdurend nieuw aanbod. Wisselen op die tafels, gaf het panel de suggestie.
Dennis van Willegen van Arie Bouman Tuinplanten mist marketing goochem bij tuincentra. Hij probeert tuincentra te laten zien hoe je het ook zou kunnen doen: door complete pakketten aan te bieden van alle benodigdheden – plant, pot, grond, voeding – bij planten. Personeel op de winkelvloer moet de producten ook gaan verkopen, stelt hij. Door klanten te helpen bij de keuze en informatie te geven. „In een tuincentrum waar alleen planten op tafels worden gezet tot ze worden opgehaald, daar wordt niet vérkocht maar gékocht.” Daarnaast is ook hij er van overtuigd dat je de consument moet inspireren door een jaarrond aanbod voor te schotelen en te laten zien wat je daar mee kunt.