Tuincentra in Nederland hebben hun marktaandeel in de tuinbranche vergroot. Het gewonnen aandeel zit vooral in de groenverkoop. Dit blijkt uit cijfers van Gfk continue consumentenmarktonderzoek.
Consumenten gaven in het eerste halfjaar van 2018 2,2 miljard uit aan tuinproducten. De gehele tuinmarkt groeide 6%. Tuincentra deden het met een groei van 8% relatief nog iets beter. Bloemenwinkels (-18%) en supermarkten (-2%) lieten daarentegen een omzetdaling zien.
Marktaandeel tuincentra stijgt
Tuincentra hebben in het eerste halfjaar van 2018 een marktaandeel van 36,2%, tegen een marktaandeel van 34,3% in de eerste helft vorig jaar. Vooral de gestegen verkoop van groen (bloemen, kamer- en tuinplanten) is hiervoor verantwoordelijk.
De verkoop van meerjarige planten steeg – voor de gehele tuinbranche – in de eerste helft van dit jaar met 10%. Opvallend is dat de online-verkoop van meerjarige tuinplanten 4% daalt. De winkelverkoop stijgt daarentegen met 11%. Het is voor het eerst sinds jaren dat de online-verkoop van meerjarige tuinplanten daalt. Het marktaandeel van de online verkoop van meerjarige tuinplanten komt in de eerste helft van dit jaar uit op 6%.
Bron: Tuinzaken