De Nederlandse boomkwekerij vervult nog steeds een voortrekkersrol in de collectiviteit op de IPM.
Geen enkel ander boomkwekerijland presenteert zich ook dit jaar zo groot als Nederland: er staan weer 60 Nederlandse bedrijven onder de paraplu van Bizz Holland.
De Nederlandse sector was ook de eerste die collectief ging meedoen aan de internationale vakbeurs in Duitsland. Op voorstel van Plant Publicity Holland (PPH) begon dat met 6 bedrijven in de jaren ’90. Het groeide snel uit naar 60 bedrijven.
Deelname aan de IPM betaalt zich uit, aldus Jan Habets, PPH-directeur van 1990 tot 2013. „In vier dagen IPM ontmoet je wel 60-70 bedrijven. Dat is efficiënte PR.”
Na Nederland volgden andere buitenlandse kwekers met een gezamenlijke stand, zoals een aantal Vlaamse kwekers en Duitse vaste plantenkwekers.
De Nederlandse sector kwam met meer initiatieven op de IPM. „Dat is Nederlands eigen”, zegt Habets.
Lees in De Boomkwekerij 2 welke initiatieven dat zijn, in een artikel over het IPM-belang voor de sector.