De Europese Commissie stelt in 2017 meer geld ter beschikking aan initiatieven voor promotie van agrarische producten. Ook is er een groter budget voor het vergroten van het bewustzijn dat groene producten een bijdrage leveren aan een duurzame wereld.
De Europese Commissie maakt bekend dat er in 2017 €133 beschikbaar is voor promotie. Dat is €22 miljoen meer dan in 2016.
Het grootste deel (€65 miljoen) is bestemd voor het aanprijzen van agrarische producten in derde landen. Daarbij wordt het geld vooral ingezet voor producten die onder Europese kwaliteitssystemen vallen en die te maken hebben met afzetproblemen. Denk bijvoorbeeld aan producten die de gevolgen ondervinden van een politieke boycot en waarvoor alternatieve afzet gevonden moet worden.
Zo’n €15 miljoen is geoormerkt voor programma’s binnen Europa gericht op het vergroten van het bewustzijn dat groene producten bijdragen aan een duurzame leefomgeving.
Voorstellen voor promotie kunnen naar verwachting in de loop van januari 2017 worden ingediend.