Ook de Duitse bouwmarktketen Max Bahr heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat meldt de Duitse krant Bild. In eerste instantie zou de surseance van moederbedrijf Praktiker AG geen gevolgen hebben voor dochterbedrijf Max Bahr.
Een schuldeiser had echter besloten om geen zaken meer te doen met Max Bahr, waardoor de keten de levering van goederen niet meer kon garanderen.
Vanwege de slechte financiële positie van Praktiker AG zou er alleen bij discountketen Praktiker een reorganisatie komen. Max Bahr zou hiervan bespaard blijven, omdat de formule van deze keten (meer service dan Praktiker), de laatste jaren succesvol was. Een groot aantal winkels van Praktiker werd daarom omgebouwd tot Max Bahr.
Voordat Max Bahr uitstel van betaling aanvroeg, zei Ad van de Wijdeven, directeur van tuinplantenleverancier Baas Plantenservice, nog in het jongste blad van De Boomkwekerij (nr. 30) dat hij groot vertrouwen heeft in de formule Max Bahr.
Van de Wijdeven zei tevens dat kwekers die leveren aan Baas Plantenservice, gerust kunnen zijn. ‘Praktiker heeft alle rekeningen van het voorjaar betaald, en de leveringen die we momenteel doen, worden direct betaald. Daardoor hebben wij geen betalingsproblemen.’
Baas Plantenservice levert 80-85% van alle tuinplanten die Praktiker en Max Bahr verkopen, aldus Van de Wijdeven.
Het doek hoeft niet definitief te vallen voor Praktiker en Max Bahr. Via een reorganisatieplan wordt in Duitsland ongeveer 70% van bedrijven in financiële nood namelijk weer levensvatbaar, aldus Van de Wijdeven. ‘In Nederland eindigt 99% van bedrijven die uitstel van betaling hebben, al snel in een faillissement.’
De curator van Max Bahr is op zoek naar investeerders voor een doorstart, meldt de Duitse krant Bild.