Studenten over Boskoop-branding en grotere orders

Studenten van hogeschool InHolland lieten onlangs hun licht schijnen op een aantal problemen in de Boskoopse boomkwekerijsector. Een avond vol jeugdig enthousiasme en soms simpele oplossingen voor grote problemen.

Het Kwekerscafe van Studieclub Greenport Boskoop op 16 januari stond in het teken van presentaties van studenten van hogeschool InHolland in Delft. Zij hebben zich in groepjes in de afgelopen periode gebogen over een aantal ontwikkelingen in de boomkwekerijsector. Op deze studieclubavond mochten zij hun bevinden pitchen aan de aanwezige boomkwekers.

Fouten durven maken
Docent Kees Vermeulen trapte de avond af door er op te wijzen dat de studenten pas in het tweede jaar zitten en nam daarmee vooraf ook meteen wat druk voor de studenten weg. „Leren is fouten durven maken”, zei hij.

Kansen voor e-tail

De studenten, allen rond de 20 jaar, constateerden dat kwekers de voordelen van het digitaal zaken doen – oftewel e-tail – nog onvoldoende benutten. ’De handel wordt transparanter, e-tail geeft logistieke voordelen en is daarmee ook milieuvriendelijker. Ook het gebruik van foto’s bij e-tail is belangrijk. Maar we zien dat nog te weinig boomkwekers de kansen van e-tail echt oppakken”.

Boskoop-branding

„Boomkwekers in Boskoop moeten meer aan branding doen”, aldus een andere groep studenten. „Boskoop is als teeltregio tot in Rusland bekend. Maar daarvan gebruik.” Zij adviseerden de kwekers dan ook het gebruik van ’Made in Boskoop’ als beeldmerk bij hun producten. „Werk hierbij samen en zorg er voor dat de kwaliteitscontrole op peil is. Dan kan dit beeldmerk zorgen voor een hogere middenprijs.”

Grotere orders

Weer een andere groep studenten had nagedacht over verbeteringen in de interne logistiek. Zij constateren dat de orders bij kwekers steeds kleiner worden en daarmee steeds bewerkelijker. „Zorg voor een goede routing en wellicht dat een routeplanner die medewerkers via een headset de weg wijst over de kwekerij hierbij kan helpen.” En …. ’zorg voor grotere orders’. Dat laatste zagen alle kwekers ook wel zitten, getuige de enthousiaste geluiden uit de zaal.

Certificering niet nodig

En een andere groep studenten had zich gebogen over het nut van milieucertificering door kwekers. Hun conclusie: „Veel handelaren hechten geen belang aan een certificaat. Dus wat ons betreft hoeft zo’n certificering niet.”

Hoog niveau

Kees van Velzen, wethouder van gemeente Alphen aan den Rijn en voorzitter van Stichting Greenport Regio Boskoop roemde na afloop de kwaliteit van de pitches. En voordat de studenten aan de bitterballen en een biertje gingen: „Jullie niveau was hoog. Verder hoop ik dat – nu jullie de Boskoopse regio hebben leren kennen – hiermee in de toekomst jullie voordeel kunnen doen.”

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties