Royal FloraHolland groeit niet mee met de algehele sierteeltmarkt en dat baart topman Lucas Vos zorgen. Meer en meer bloemen, planten en bomen die Nederland worden uitgevoerd, blijken niet via de marktplaats FloraHolland te zijn ingekocht. En opkomende concurrentie zint Vos niet, zo laat hij blijken in zijn recente vlog.
Volgens Vos groeien FloraHolland en haar leden minder snel dan de markt. ,,Daar kan wel eens drie tot vier procent tussen zitten”, aldus de ceo van de coöperatieve veilingorganisatie. In een eerder toelichting op de omzetcijfers van juli maakt het bedrijf melding van een verschil van 5 procent tussen de groei van de sierteeltexport en die van FloraHolland. Vos signaleert dat zijn bedrijf op ‘deelvlakken al flinke concurrentie aan het krijgen is.’
Hierbij doelt hij waarschijnlijk onder meer op het ontstaan van steeds meer digitale marktplaatsen. ,,Uit een hoekje kan zo maar eens een grotere partij ontstaan die ons kan beconcurreren”, aldus Vos. Om deze reden, zo onderstreept hij zijn eerdere pleidooi, moet FloraHolland flink investeren in groei van de marktplaats en dus ook het aantrekken van meer aanbod. Vos beseft dat lang niet alle leden-telers hier van overtuigd zijn, maar volgens hem is het noodzakelijk om de concurrentie te beteugelen.
Op de Europese sierteeltmarkt is ‘heel veel aanbod’, zo schetst Vos. Spelers uit onder meer Ecuador en Colombia hebben echter producten op deze markt waar geen heffingen en andere afdrachten aan FloraHolland over worden gedaan. ,,Daarom moeten we zo veel mogelijk aanbod aan ons binden. Hoe groter de marktplaats, hoe minder concurrentie. Groei is echt van belang voor onze leden”, zegt Vos, die ook aangeeft dat groei resulteert in lagere transactieheffingen. Eerder in zijn vlog maakt Vos al duidelijk uit het overleg met de leden voldoende vertrouwen te hebben in het verder doorvoeren van het kostenmaker – kostendrager-principe voor zowel de leden als voor de klanten.
De groei in de omzet zit voor FloraHolland vooral in de retail, signaleert de CEO. ,,Daar moeten we een goede propositie in hebben.” Daarbij merkt hij op dat de grotere klanten (handelaren en exporteurs) en de grotere leden (kwekers) sneller groeien dan de respectievelijk kleinere klanten en leden.
In zijn vlog geeft de topman ook een waarschuwing af aan de productcommissies (FPC) om zich niet te bemoeien met de bedrijfsvoering. Dat is niet hun taak laat Vos weten, want ‘ik kan niet de organisatie aanpassen aan wat één FPC vindt. Vos ziet van deze commissies graag voorstellen over het verder verbeteren van de duurzaamheid en een betere digitale marktbenadering. Ook daagt Vos hen uit te stoppen met de productspecifieke promotie. ,,Want ik heb in de vier jaar dat ik hier directeur ben nog nooit het bewijs gezien dat het werkt.” Vos zegt een FPC die stopt met deze promotie één marketingmedewerker van de veiling toe die zich gaat bezighouden met de marketing van het product via sociale mediakanalen als instagram, facebook en twitter.
De CEO van FloraHolland kwam ook even terug op de rumour rond het beeldveilen bij planten, waar een groep leden actie voert om een extra ledenvergadering over dit onderwerp te beleggen. Vos lijkt hier niet van onder de indruk en spreekt van weerstand bij ‘een klein groepje kwekers en een klein groepje klanten’. Hij ziet in de actie meer een oproep om de betrokken leden en klanten beter te helpen in het proces van digitalisering. ‘Alle accountmanagers moet geschikt zijn om kwekers mee te nemen in de digitale wereld.”
De Marktplaats ( plantconnect ) werkte ook jarenlang tegen de kwekers, het toevoegen van een plantnaam die niet in het systeem stond koste honderden euro’s om toe te voegen. Op deze manier bevorder je ook geen assortiment op de marktplaats en ga je als kweker opzoek naar andere afzet kanalen.
Prima idee om te stoppen met productspecifieke promotie, maar stop dan aub ook met de aan ons opgelegde verplichte algemene promotieheffing (de erfenis van P.T.). Als je geen effect ziet van productspecifiek, dan zie je ook geen effect van het algemene.
We moeten in gaan zien dat het einde in zicht is. Alleen de grote zullen groter worden en een partij zijn. De kleine bedrijven (nu onder de 6ha) zullen het niet meer gaan redden. Wel jammer maar het is niet anders. Of dat allemaal goed is laat ik in het midden. Die grotere hebben ook de veiling niet meer nodig. Zij zullen alles zelf organiseren, zitten met eigen verpakking enz. Zij gaan ook allianties aan met gelijkgestemde bedrijven ook met andere soorten bloemen of planten. Dat moet ook wel omdat de opvolging steeds moeilijker wordt. Een dure school bouwen helpt niet. Dat is zonde van het geld. Geld pompen in een nieuw systeem is op korte termijn nog wel succesvol. Op lange termijn gaat dat echter niet meer werken. De markt zal zichzelf gaan vormen. Daar hebben we in Nederland destijds op ingezet, en dat gaat nu ook gebeuren. Daarom alle kwekers wordt wakker! Kijk hoe het de afgelopen 10 jaar veranderd is (klokveilen, Bleiswijk, Bloemistenklok) en trek je conclusie. Ook al krijg je nu misschien goede prijzen.