Meer dan de helft van de consumenten (52%) koopt tuinplanten om het thuis gezellig te maken. 20% zegt dat er niet echt een aanleiding was voor de aankoop, dat het een spontane aankoop was. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Marktonderzoekbureau Gfk onder consumenten die daadwerkelijk tot aankoop van tuinplanten (planten, bomen of struiken voor buiten) zijn overgegaan.
„Spontaan 20%? Dat verbaast me niet. Ik denk dat dat bij ons misschien nog wel hoger ligt”, zegt tuincentrumondernemer Marcel Koene. „De markt verschuift. Planten moeten visueel zijn, maar bijvoorbeeld veel vaste planten zijn dit niet. Daar nemen een goed etiket en goede informatie het over. Algemeen geldt dat hoe minder visueel een plant is, hoe belangrijker het etiket en de informatie zijn.”
Marktonderzoekbureau Gfk deed eind vorig jaar consumentenonderzoek. Door corona lijken trends te versnellen: consumenten oriënteren én kopen meer online. Maar het fysieke tuincentrum blijft nog altijd de belangrijkste plek voor de aankoop van tuinplanten. Marcel Koene, eigenaar van tuincentrum De Carlton in ‘s-Gravenzande houdt de cijfers tegen het licht.
Lees het volledige artikel in De Boomkwekerij editie 12. Heeft u een digitaal abonnement? Lees dan nu al het complete artikel en meer via mijnboomkwekerij.nl
Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.