Het feit dat Schiphol bijna haar maximale capaciteit heeft bereikt kan er op de lange termijn ertoe leiden dat een deel van de importbloemen die nu via de veiling gaan niet meer via Nederland verhandeld gaat worden. Dit zegt Coen Meijeraan, manager public affairs FloraHolland deze week in het Vakblad voor de Bloemisterij.
Meijeraan geeft aan dat KLM Cargo haar slots behoudt voor de komende drie maanden, maar een grote groep vrachtvervoerders behoudt ze niet. ‘Zij moeten een deel van de slots inleveren en dat zou zo maar 15% capaciteitsverlies voor bloemenimport kunnen zijn. Maar de invloed is nog niet duidelijk. Het kan zijn dat KLM in staat is de verloren capaciteit van anderen op te vangen. Als dat niet kan, dan moeten bloemen naar Luxemburg, Luik, Brussel of Frankfurt gevlogen worden.’
Dit houdt in dat er meer lading in het buitenland terecht komt en die moet dan naar Nederland ‘getruckt’ worden en dan weer terug. Dat brengt meer logistieke kosten met zich mee. Meijeraan: ‘Het is niet direct zo dat als vrachtvluchten in Frankfurt gaan landen dat de bloemen niet meer naar ons toe komen, maar op de lange termijn is dat wel een risico. Uiteindelijk kan dat een negatief effect hebben voor ons op de Europese markt. Wij hebben de importstromen nodig om een totaal assortiment aan te kunnen bieden aan de klanten.’
Bron en foto: Vakblad voor de Bloemisterij