‘Maak meer productinformatie online beschikbaar’

De Britse bouwmarktketen B&Q verwacht van kwekers dat ze meer informatie online beschikbaar maken.

Dat zegt hoofdinkoper Tim Clapp. „Een goede retailer heeft productgegevens nodig van zijn leveranciers. Alle feiten over hun producten. Waar komen ze vandaan. Hoe zien ze eruit in de verschillende seizoenen. Hoe moet je ze in de tuin onderhouden.”

B&Q verplicht kwekers niet om zulke informatie beschikbaar te stellen, aldus Clapp. „Maar ik adviseer ze om het wel te doen. Want ik ben een inkoper, en B&Q is een retailer. Het gaat ons erom dat we simpele vragen van klanten beantwoorden, zoals: Ik heb een plekje in de schaduw, wat kan ik daar planten?”

Met meer dan 300 bouwmarkten noemt B&Q zich de grootste plantenretailer van het Verenigd Koninkrijk.

Lees een uitgebreid interview met hoofdinkoper Clapp in De Boomkwekerij nr. 15, in een special over de Britse retail.